Bloemenpromotie bij de grootste exportbedrijven.
Voor een veredelaar is het belangrijk om in contact te komen met verschillende schakels in de keten. Zo is de kweker uiteraard van groot belang, maar ook de exporteurs zijn erg belangrijk. Door in gesprek te gaan met deze partijen, wordt er kennis en informatie gedeeld. Voor Takii neemt Pull Position de organisatie van pitches uit handen. Met deze pitches worden de producten van Takii gepromoot bij de grootste exportbedrijven. John en Annelene vertellen over deze succesvolle aanpak.
Elevator en Flower Pitches
Voor Takii Europe maken we onderscheid tussen de Flower Pitch en de Elevator Pitch. De meeste mensen kennen het begrip ‘Elevator Pitch’ wel; in korte tijd (de tijdsduur van een liftbezoek) je verhaal op een zo pakkend mogelijke manier vertellen. Samen met Takii Europe organiseren we Elevator Pitches voor verschillende producten. Hierbij gaan we op één dag bij vijftien exporteurs langs en laten we hen kennis maken met een noviteit van Takii. De exporteur ontvangt een mooie bos van het product en weet in tien minuten tijd wat er zo bijzonder is. Een heel efficiënte manier om een product te promoten!
De schakels aan elkaar verbinden
Een andere manier om de snijbloemen van Takii Europe in het zonnetje te zetten is het organiseren van een Flower Pitch. Hierbij maken we van tevoren een afspraak met de betreffende exporteur en zorgen we dat alle inkopers en verkopers op de hoogte zijn. Takii heeft mooie presentatiemeubels die we op een centrale plek in het bedrijf neerzetten. Op deze meubels is ruimte voor twaalf vazen waarin we de mooiste rassen en noviteiten kunnen presenteren. Tijdens een presentatie op locatie bij een exporteur vertellen de productmanagers van Takii over de markt, over Takii en het assortiment. Er ontstaan vaak goede discussies waar alle partijen weer mee verder kunnen. Samen met Takii hebben we de afgelopen jaren al veel bedrijven bezocht met een Flower Pitch en het blijft keer op keer leuk om te doen!
Op pad met snij-Brassica
Afgelopen maand was het bijzondere product snij-Brassica aan de beurt om gepromoot te worden. Snij-Brassica is een echt seizoensproduct en in de handel onmisbaar in het assortiment in de maanden oktober tot en met januari. De veredelaars van Takii Europe zetten zich in om nieuwe soorten te ontwikkelen, die John en Annelene mochten promoten bij 20 exporteurs.
“We hebben supergave boeketten laten maken waarin Brassica de hoofdrol speelt. Zo willen we de exporteurs op een leuke manier laten ontdekken hoe veelzijdig het product is. We brachten spontaan nog een bezoekje aan een Brassica kweker om extra stelen op te halen. Wat een bijzondere teelt om eens van dichtbij te bekijken. De veredelaars van Takii zijn erin geslaagd om de Brassica minder geurend te maken en dat is dan ook wat we tijdens de pitches aan iedereen vertellen. Het leukste onderdeel van deze de Brassica pitches? De verbaasde gezichten toen we de mooie boeketten overhandigden. Zo hebben we in twee dagen tijd het product én de exporteurs in het zonnetje gezet!”
Persoonlijk en leerzaam
Aan het eind van de ‘promotieweek’ maakten we voor Takii een mooi overzicht van alle reacties, vragen en opmerkingen die we de tijdens de bezoeken hebben gekregen. Voor hen is dit erg leerzaam om te lezen en te delen met de kwekers. Bij Pull Position geloven we nog steeds in gerichte promotie en om op persoonlijke wijze het product en de schakels eromheen in het zonnetje te zetten!
De verschillende pitches zijn voor Takii een interessante en leuke manier om in contact te komen met de handel. Een belangrijke schakel in de keten en voor Takii een bron van informatie. Wij kunnen ons netwerk én ons kennis van de markt inzetten om Takii hiermee te helpen. Elk jaar weer meerdere nieuwe leuke opdrachten!
Meer lezen?
Lees hier de vier trends voor het najaar van 2019/2020 of hoe Instagram werkt voor bedrijven, producten of merken!