Tijdens ShowUp ging Pull Position op zoek naar de laatste trends.
Tijdens de beurs ShowUp, die plaatsvond op 1 en 2 september bij Expo Haarlemmermeer, kon je je laten onderdompelen in de nieuwste trends en noviteiten op consumentengebied. Hoewel deze beurs zich voornamelijk richt op inkopers van o.a. conceptstores, is het met al haar lezingen ook voor marketeers een must-visit. Wij bezochten deze beurs en ontdekten bij de lezing van bureau Jan Trendman vier consumententrends voor het najaar van 2020. Graag delen we deze vier consumententrends met jou!
1. Virtual design en Screenplay
We trappen af met de eerste: Virtual design & Screenplay. Deze trend doet denken aan ‘Wonder Galaxy’. Producten met holografisch effect en kleuren die overvloeien in elkaar, staan centraal. Ook technische noviteiten zijn belangrijk voor fans van Virtual design & Screenplay. Denk hierbij aan het kunnen scannen van een QR-code in de etalage van een winkel, wanneer de winkel al gesloten is, zodat je het product direct kan bestellen!
Hoe kunnen we deze trend toepassen in de sierteelt branche? We kunnen de belangrijke kleuren, zoals zilverblauw, pastel en aqua, terugzien in keramiek. We kunnen technische noviteiten zien in de tuincentra; bijvoorbeeld door het scannen van een QR-code waardoor je op je mobiel kan bekijken hoe de plant eruitziet wanneer zij volgroeid is.
2. Spartan
De tweede trend is Spartan. Fans van deze trend zijn bewust bezig met hun levensstijl en vinden groen belangrijk! Sommigen uit deze groep noemen zichzelf zelfs city-quitters en zijn heel bewust bezig met groen. Daarnaast zien we dat buiten naar binnen wordt gehaald middels het inlijsten van buitenelementen in frames, maar ook op andere wijzen: zo blijven we dit najaar ook veel dierenprintjes zien in deze Urban Nature-trend.
Hoe kunnen we deze trend toepassen in de sierteelt branche? We zien steeds meer keramiek in de vorm van dino’s tot alpaca’s, natuurlijke tinten en imperfecte natuurproducten. Zo mogen planten ook ‘perfect imperfect’ zijn, gewoon zoals de natuur haar bedoeld heeft. Daarnaast zijn belangrijke kleuren hemel-en-aarde tinten, maar ook geel als accentkleur en groen/blauwgroen om de zee in het kleurenpalet te krijgen zien we in deze trend veel terug.
3. Soulcraft
Trend nummer drie is Soulcraft. Deze trend vindt haar inspiratie uit de 19e eeuw welke gecombineerd wordt met het heden. In deze trend zien we veel royale kleuren zoals goud, plum rood, luxe zwart en een rijke paars. In stoffen zien we ook luxe: velvet stoffen en prachtige prints voeren de boventoon.
Hoe passen we deze trend toe in de sierteelt branche? Soulcraft laat zien dat de rek nog niet uit de goud- en velvet-trend van afgelopen seizoen is. Daarom verwachten wij ook dit seizoen veel woonaccessoires in rijke kleuren en materialen, met daarbij passend mooie groene planten en royale bossen bloemen op tafel.
4. Softcell
De laatste trend is Softcell. Softcell gaat om living light, waarmee nieuwe manieren om met de natuur om te gaan wordt bedoeld. In deze trend zien we minimale producten in zachte kleuren, die vooral functioneel zijn. De belangrijkste kleuren zijn zacht van aard, met een paar hardere, natuurlijke kleuren zoals blauw, groen en bruin.
Hoe passen we deze trend toe binnen de sierteeltbranche? Softcell laat het belang van duurzaamheid en met respect met de natuur omgaan zien en dit is iets wat in de sierteeltbranche al vrij vanzelfsprekend is. Duurzaam telen en produceren tot er een product gerealiseerd is, zoals de natuur haar bedoeld heeft.
Wil jij deze trends toepassen binnen de branche en kan je daar hulp bij gebruiken? Neem dan contact op met Iris de Smet van Pull Position via iris@pullposition.nl of 06-19 11 84 45.