De laatste maanden hebben verschillende B2B-kwekers de stap naar een combi van zowel B2B- als B2C-verkoop gemaakt. Hoewel soms exact hetzelfde product wordt verkocht aan een ‘nieuwe’ markt, zijn er toch een aantal wezenlijke aandachtspunten die bij zo’n overstap komen kijken. In deze blog leggen we een aantal verschillen tussen B2B en B2C uit.
Waar staan de afkortingen B2B en B2C voor?
Dat B2B voor business-to-business staat en B2C voor business-to-consumer is op zich wel algemeen bekend. Bij het een ligt je focus dus op het verkopen van je producten of diensten aan bedrijven waar bij de ander dit weer voor consumenten opgaat.
Verschil in klant-aantallen
Wat ons opvalt, is – als je er over nadenkt heel logisch – dat één B2B-klant grotere aantallen af zal nemen dan één B2C-klant. Als het om planten gaat, neemt een exporteur of tuincentrum meer planten bij je af dan een consument die op zoek is naar een leuk plantje voor op de vensterbank.
Reden van aankoop
Een consument zal eerder iets voor zichzelf of als cadeautje kopen, terwijl bij bedrijven meestal heel andere motieven spelen. Bijvoorbeeld export of doorverkoop in een eigen winkel. Er wordt veelal gezegd dat consumenten keuzes meer baseren op emotie dan zakelijke klanten zouden doen. Echter hoeft dit niet het geval te zijn: als jouw zakelijke klant niet in jouw product gelooft of er geen positieve associatie mee heeft, zou die het waarschijnlijk ook niet afnemen.
Zo vinden ze jou
Consumenten zijn grootverbruikers van online media zoals socialmedia en websites, maar oriënteren ook via offline media zoals radio, televisie, krant en magazines. Maar, referrals ofwel mond-tot-mondreclame zijn nog belangrijker! Hebben vrienden of bekenden een goede ervaring met jouw product? Dan zijn ze sneller geneigd ook te kiezen voor jouw product.
Hoe zit dat dan met B2B? Hoewel de zakelijke markt jou voorheen vooral vond via vakbeurzen, -bladen en seminars, zien we dat online media ook hier een vogelvlucht heeft genomen. De inzet hiervan wordt dan ook steeds belangrijker, want B2B oriënteert zich tegenwoordig primair online!
Kopen, kopen, kopen
Een consument beslist meestal zelf over een aankoop, terwijl bij B2B-organisaties het soms het geval is dat een hele inkoopafdeling beslist over het wel of niet inkopen van een specifieke dienst of product. Dat is een wezenlijk verschil, wat er tevens voor zorgt dat een consumentenaankoop vaak sneller volledig afgehandeld is dan een zakelijke aankoop.
Zijn dat alle verschillen?
Natuurlijk zijn er nog meer verschillen én gelijkenissen tussen B2B en B2C, denk maar aan hoe de online kanalen worden ingestoken, met hoeveel personen binnen de organisatie een klant te maken heeft en het verloop van de klantreis.
Vraag jij je af of B2C iets voor jou is? Neem dan contact op met Iris van Pull Position via iris@pullposition.nl. Team Pull Position denkt graag met jou mee!