In 2021 mocht het team van Pull Position voor het eerst kennismaken met kerststerrencampagne Stars for Europe. Een initiatief vanuit een viertal veredelaars, met als doel om deze kerstbloeier te promoten bij de consument en natuurlijk om de verkoop te stimuleren. Een mooie en veelzijdige campagne, die ingedeeld is op landniveau. Pull Position is voor een periode van drie jaar verantwoordelijk voor de Nederlandse campagne. Inmiddels is de campagne van 2022 afgerond en blikken we terug op een succesvol project!
Creatief binnen de lijntjes
Vanuit Stars for Europe ontvangen we elk jaar een uitgebreide briefing met daarin o.a. de doelgroep, doelstellingen, de gewenste middelen en natuurlijk het budget. Aan ons de taak om deze middelen zo efficiënt en creatief mogelijk uit te voeren, dat is immers waar wij als team het meeste energie van krijgen! We willen zoveel mogelijk Nederlandse consumenten bereiken en hen enthousiast maken voor de kerstster.
De voorbereidingen voor Stars for Europe starten al hartje zomer. Terwijl iedereen geniet van zijn of haar zomervakantie, brainstormen wij al over kerstmarkten, kerstcadeautjes en leuke inhaakmomenten. Dit jaar hebben we ons gefocust op de veelzijdigheid van de kerstster: als cadeautje, als aankleding voor de kersttafel of als eyecatcher in je interieur. Omdat Stars for Europe voor een deel gefinancierd wordt vanuit de Europese Unie, heeft de opdracht vrij strikte eisen. Zo moeten we de kerstster onder de aandacht brengen tijdens een event, op televisie, in een magazine, online en natuurlijk op social media. Een mooie combinatie van zowel online, als offline middelen én dat is precies waar wij als Pull Position in geloven.
Honderden kerststerren
Wanneer je op een willekeurig moment in de maand november ons kantoor bezocht, kon je er niet omheen: overal kerststerren! Doordat de verkoop van kerststerren een duidelijke piek (😉) kent, heeft ook de campagne een korte focusperiode en volgden de acties elkaar nauwgezet op. Zo namen we in november een televisie-item op voor het programma BinnensteBuiten, waarbij het woonhuis van bloemstylist Sarah Dikker een complete kerstster make-over kreeg, inclusief 5 meter hoge kerstboom gevuld met kerststerren. Ook organiseerden we een workshop voor een tiental influencers en bloggers bij tuincentrum De Bosrand én creëerden we een mysterybox gevuld met honderden kerststerren op de Margriet WinterFair. Op Facebook plaatsten we bijna dagelijks pakkende berichten en bereikten we nog meer consumenten door middel van advertenties op dit kanaal. Ook tijdschrift ‘Seasons’ en Boer Tom (bekend van Boer zoekt Vrouw) schonken hun aandacht aan de kerstster.
In amper twee maanden tijd bereikten we ruim een miljoen consumenten door het versturen van persberichten, plaatsen van advertenties, social media en de acties die we zojuist benoemden. Een campagne waar bijna militaire precisie bij komt kijken, maar wel heel erg gaaf is om te doen! In 2023 mogen we de kerstster opnieuw laten stralen. Hoewel we de evaluatie van het afgelopen seizoen nét afgerond hebben, borrelen de nieuwe ideeën alweer op.