Als bedrijf wil je vaak zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep naar je website krijgen. Je zet in op SEO (zoekmachine optimalisatie), SEA (adverteren binnen zoekmachines), online advertising via bijvoorbeeld Facebook of Instagram en meer. Zo hoop je zo veel mogelijk conversies te creëren. In het algemeen is een conversie een actie waarvan je wilt dat bezoekers deze uitvoeren. Bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier of een bestelling in je webshop.
Soms komt het voor dat slechts 5 van de 100 bezoekers hun conversie hebben voltooid. Je spreekt dan van een conversiepercentage van 5%. Retargeting kan dan helpen om de overige 95% van jouw websitebezoekers alsnog te stimuleren hun conversie af te maken.
Hoe je dat doet? Dat leggen we graag uit.
Eerdere interactie
Retargeting begint met het vinden van mensen die al eerder interactie hebben gehad met je bedrijf. Dit kan op verschillende manieren. Je kunt hiervoor onder meer met lijsten werken of met een zogenoemde Facebook-pixel. Er zijn ook andere opties, maar binnen de tuinbouwbranche zien we vooral dat die twee genoemde opties veel mogelijkheden bieden.
Lijsten
Als je retargeting wil gebruiken om mensen te vinden die jouw bedrijf of winkel fysiek hebben bezocht of als je contactgegevens van je klanten hebt verzameld via een CRM-systeem, kun je een lijst maken om deze mensen met advertenties te bereiken. Deze lijst upload je binnen Facebook en kun je vervolgens voor advertenties gebruiken.
Pixel
De Facebook-pixel is echter een klein stukje code dat je op je website moet installeren. Dit kan bijvoorbeeld via een plug-in in WordPress of je websitebeheerder kan dit voor jou in de code van je website plakken. Deze code staat gekoppeld aan Facebook en houdt bij welke acties mensen uitvoeren op je website. Van bezoek tot websiteweergaven, welke artikelen worden toegevoegd aan de winkelmand, hoeveel bezoekers overgaan tot aankoop en meer.
Aangepaste doelgroep maken
Om vervolgens je lijst of pixel-informatie toe te kunnen passen binnen je advertenties, maak je een aangepaste doelgroep binnen het Facebook-advertentiebeheer. Je pixel kan zelfs automatisch mensen toevoegen op basis van de actie die zij hebben uitgevoerd. Handig, want zo kun je mensen die onlangs een aankoop hebben gedaan uitsluiten. Immers is de kans dat zij binnen zeer korte tijd nog wat kopen kleiner, dan mensen die wel iets aan hun winkelmandje hebben toegevoegd maar hun aankoop niet hebben voltooid.
Advertentietype kiezen
Facebook biedt diverse advertentiemogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld voor een statische retarget advertentie gaan met één beeld. Dit is bijvoorbeeld geschikt als jouw conversie ingaat op het invullen van het contactformulier. Verkoop jij veel producten online? Dan kan een dynamische Facebookadvertentie de uitkomst zijn bij een retargetcampagne.
Dynamische advertenties laten elke bezoeker automatisch de relevantste producten en het relevantste advertentiemateriaal zien op Facebook, op Instagram, in het Audience Network of in Messenger op basis van de acties die ze hebben uitgevoerd op je website of in je app.
Meten = weten
Van belang is om niet klakkeloos te adverteren, maar dit ook te monitoren en te meten. Wat is de frequentie? En… Hoeveel is een conversie jou waard? Wat geef je uit aan retentie van klanten en acquisitie van nieuwe klanten? Door je advertentie continu te monitoren en achteraf te meten krijg je inzicht in de resultaten en je doelgroep.
Meer weten?
Dat er ook voor jouw bedrijf kansen liggen binnen online advertising en retargeting is geen verrassing in de snelgroeiende onlinemarkt waarin we ons begeven. Maar hoe benut je deze kansen optimaal? Pull Position kan jou helpen bij het ontwerpen, instellen, monitoren, meten en meer. Sparren over jouw online kansen? Neem eens contact op met Iris van Pull Position via iris@pullposition.nl.