Hoe het communicatietraject voor Leerdam Orchids nog een staartje kreeg door een never-ending webproject
Content creatie. Ik word ermee wakker en ga er mee naar bed. Mooie verhalen en teksten: yes please! Leerdam onderging in 2017 een grote make-over op het gebied van hun corporate uitstraling en producten. Je begrijpt dat ik stond te trappelen om met de opdracht voor Leerdam Orchids aan de slag te gaan. Want naast strategie, verkoop en marketing, bleef er nog voldoende over om mijn ´to do´-lijstje mee te vullen! Onder andere persberichten, een nieuwe website vol teksten, een flyer, nieuwsbrief en social media. En zeg ik social media, dan bedoel ik een contentkalender vol berichten voor de verschillende sociale kanalen. Voorzien van een pakkende tekst en een likeable beeld, oftewel content creatie. Alles om de gekozen doelgroep zo goed mogelijk te triggeren. Je kunt me er bijna wakker voor maken 😉
Erg leuk was de vlotte samenwerking met social influencers. Annelene verzorgde op dat moment de bloggerbenadering, waar ontzettend mooie content uit voortkwam. Prachtige beelden die wij ook konden gebruiken voor de socialmediakanalen van Leerdam Orchids en hun nog-net-niet geïntroduceerde product Root16. De bloggers liepen weg met dit Phalaenopsismerk; de verspreiding onder hun volgers ging snel, er werd veel over gesproken en getagd. Men vroeg waar deze ‘vrijgewortelde’ plant verkrijgbaar was en dat terwijl deze nog niet officieel in de winkel lag! Super toch?!
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd
Voordat ik in de pen klim, neem ik het marketingcommunicatieplan door. Ik lees de interne analyse, zodat ik precies weet met welk bedrijf ik te maken heb. Daarnaast wil ik alle ins en outs van de probleemstelling of wens weten en wat het activiteitenplan is. Uit het associatienetwerk haal ik de kernwaarden, waarmee de klant in het brein van hun doelgroep terecht wil komen. Daarna spreek ik het project door met één van mijn collega’s die het project managet. Het zijn ook vaak de kleine dingen die er toe doen. Zaken die voor een kweker niet (meer) belangrijk lijken, maar voor de (eind)klant nieuw of opvallend zijn. Juist die elementen wil ik eruit lichten en terug laten komen in de communicatie.
Het Never-Ending webproject dat ons hoofdpijn bezorgde
Ondertussen liep het project als een trein en briefde ik de nieuwe website, waar een fotoshoot en webteksten bijhoren. Na nauw contact met het ontwerpbureau is dit onderdeel van het project uitvoerig besproken en hakten we samen met de klant knopen door. Ook een deadline werd gesteld. Maar hoe goed het project begon, kwam ik uiteindelijk in een kortstondige, maar hevige nachtmerrie terecht. Bij elke correctieronde van de website kwamen er zoveel fouten boven water. Buttons die niet werkten, de lay-out die versprong, een videoheader die niet in formaat aangepast kon worden…
Die boze droom beleefde ik niet alleen, voor alle partijen is deze website namelijk een hoofdpijnproject geworden. De crux zat hem in het gekozen template van de website. Hier tref je het vaak mee, maar dit keer zaten er enorm veel bugs in het systeem; iets wat niemand van tevoren kon voorzien. Pull Position niet, het ontwerpbureau niet en de webbouwer niet. Uiteindelijk besloot het ontwerpbureau de website compleet opnieuw op te bouwen, als oplossing voor het probleem.
Complimenten voor iets waar we met z’n allen achterstaan
Gelukkig hebben we met een enorm kritische kweker te maken, die liever een project de tijd gunt om het perfect te maken dan een eerdere oplevering met minder resultaat. Hij was blij met de oplossing. Fijn, zo’n meedenkende en begripvolle klant! Er werd met man en macht gewerkt om dit project tot een goed einde te brengen. Er werd zelfs zo hard gewerkt, dat er binnen vijf weken een pracht van een website live stond. Eentje waar iedereen achter staat. Pas zat ik weer bij Leerdam Orchids voor een marketingoverleg. Daar hoorde ik dat er meerdere klanten complimenten hadden gegeven over de website. Dat trotse gevoel van het voorjaar borrelde nu weer op!
Meer cases lezen?
Elke maand lichten we een case uit. Zo vertelde Fleur vorige maand over de organisatie van Orchid Inspiration Days en trapte Karin deze rubriek af met haar case over de Dag van de Zorg.