De professionalisering en digitalisering in onze kleine, dynamische bloemen- en plantenwereld is de standaard geworden. Snelle, gewiekste in- en verkopers met een vlotte babbel zijn ingeruild voor snelle en laagdrempelige webshops met actuele foto’s. Het plaatje en de bijbehorende prijs zijn leidend geworden. Mensen die de taal spreken en verstand van zaken hebben worden daarmee steeds zeldzamer. Relaties spreken elkaar steeds minder en de drempel voor persoonlijk contact wordt alleen maar hoger. John vertelt waarom, juist in deze digitaliserende wereld, het bezoeken van je klant zo belangrijk is.
Klantrelaties – een ouderwets goed gesprek
Kwekers, telersverenigingen en veredelaars willen aandacht voor hun product en het voor de juiste prijs verkopen aan de volgende schakel in de keten. Achter iedere bloem of plant zit wel een verhaal dat je graag wil overbrengen bij de klant. Daarnaast wil je gerichte marktinformatie krijgen om je product te blijven vernieuwen en je afzet te verbeteren. Informatieoverdracht is digitaal mogelijk, maar gerichte informatie en doorvragen, dat verkrijg je naar mijn mening alleen door het ouderwets voeren van een persoonlijk gesprek. Dit gaat niet meer zoals vroeger, toen regelmatig (telefonisch) contact de standaard was en je makkelijk een relatie opbouwde met de klant. Tegenwoordig zijn de relaties zakelijker geworden en moet je afspraken maken om in contact te komen.
Gelukkig zijn het nog steeds de mensen die de business maken; een groot netwerk met goede relaties zijn nog steeds noodzakelijk voor gezamenlijk succes! Om dit succes te bereiken helpen wij onze klanten graag met het opbouwen van persoonlijke relaties en het verkrijgen van marktinformatie.
Échte bloemen maken indruk
Je netwerk vergroten én het versterken van je huidige relaties? Dat doe je door regelmatig op klantbezoek te gaan en acquisitie gesprekken te voeren met een goede informatie-uitwisseling.
Dat vraagt om maatwerk met een individuele aanpak. Met een aantal klanten gaan we dan ook maandelijks op bezoek bij hun kopers en potentiële klanten in binnen- én buitenland. Hierbij gaan we soms letterlijk met een tray onder de arm op pad. Bloemen en planten zijn mooi op een foto, maar maken vaak veel meer indruk als je het met eigen ogen kunt bekijken, ruiken en voelen. Samen met een kweker of een veredelaar plannen wij structurele overleggen bij exporteurs en eindklanten om hun zintuigen te prikkelen met het bloeiende product en ondersteunen we bij acquisitie en opvolging. Een mooi voorbeeld hiervan is Artisan!
Kansen creëren en benutten
Artisan, een phalaenopsiskweker uit Nieuwaal, heeft de afgelopen jaren gewerkt aan een prachtige collectie met woonaccessoires met Phalaenopsis; The Living Collection by Artisan. Deze collectie is perfect geschikt voor groene conceptstores, lifestylewinkels en hippe bloemisten. Samen met Artisan hebben we verschillende winkeltjes in o.a. Amsterdam, Den Haag en Delft bezocht om hen deze stijlvolle collectie te laten zien. Gaaf om dan zoveel positieve reacties te krijgen! En opvallend: veel van deze winkels kopen hun planten in bij het GTC van Waterdrinker. Met deze leuke gesprekken in ons achterhoofd hebben we Waterdrinker gevraagd om de producten van The Living Collection in hun assortiment op te nemen, én met succes! De verschillende items zijn daar nu te koop en daarmee beschikbaar voor de bezochte conceptstores en stadse plantenwinkels.
Wil jij jouw producten terugzien bij gave conceptstores? Of andere kansen ontdekken? Samen bouwen we aan jouw netwerk en zoeken we via persoonlijke contacten naar kansen in de markt voor jouw product!