Aan het begin van het jaar is het altijd even opstarten, nieuwe opdrachten inventariseren, voorstellen maken… maar de kop was eraf! We waren volop bezig met diverse projecten, voorbereidingen voor beurzen, evenementen en presentaties en toen… stond alles stil. Evenementen afgelast. Weinig tot geen handel door een markt die op slot zit. Social distancing. Thuiswerken: de nieuwe realiteit.
Eerlijk is eerlijk: wij waren aanvankelijk nogal lamgeslagen. Maar wie niet? Het nieuwe coronavirus hield ons via het nieuws al een paar weken bezig, maar dat het voor ons allen zoveel impact zou hebben en onze dagelijkse bezigheden volledig zou beheersen? Dat hadden we niet verwacht. De wereld stond in een paar weken tijd compleet op zijn kop. Inmiddels zijn we alweer een paar weken verder en zijn we redelijk gewend aan de manier waarop het nu gaat.
Marketing in de sierteeltsector: moet dat nu?
Die lamgeslagenheid die wij bij Pull Position ervaarden, kwam natuurlijk vooral ook voort uit de problemen die in onze sector ontstonden. Onze klanten, met wie we zo nauw samenwerken, konden hun mooie producten niet meer kwijt. Kwekers die dag in, dag uit, keihard werken aan kwalitatieve hoogwaardige producten zagen nu met lede ogen aan hoe deze letterlijk gedumpt werden. Een beeld dat velen van ons niet snel zullen vergeten. En als je geen afzet hebt, is marketing dan iets waar je je mee bezig wil houden?
Wij probeerden het belang van marketing, het top of mind blijven bij je doelgroep, te benadrukken, zeker omdat we daar zelf zo in geloven. Maar toen gebeurde er nog iets anders: de sierteeltsector kwam in actie! Er ontstonden zoveel mooie initiatieven: veel kwekers die direct aan de consument begonnen te verkopen via fysieke verkooppunten of een eigen webshop. Ook ontstonden er nieuwe samenwerkingsverbanden om de sector een hart onder de riem te steken en tegelijk bloemen en planten promoten bij de consument.
#Flowers4oxygen is hier een voorbeeld van, waar wij als enthousiast initiatiefnemer van deze beweging de positieve boodschap met planten en bloemen verspreiden.
Blijf zichtbaar
Met alle nieuwe initiatieven en manier van handelen, verandert ook onze rol als marketingbureau. We moesten uitvinden waar onze klanten júist nu (wel) behoefte aan hebben. Uiteraard blijft de basis hetzelfde, wij zijn nog steeds het persoonlijke marketingteam van onze klanten. Maar binnen onze expertises worden bepaalde zaken belangrijker dan ooit.
Waar ondernemers zelf nu geen prioriteit zien, zien wij deze wel en ontzorgen we hen op dit vlak. Bijvoorbeeld op het gebied van verkoop helpen we met (nieuwe) afzetkanalen of de ontwikkeling van een eigen webshop. Of brainstormen we over de beste marketingaanpak en adviseren over de communicatieboodschap waarmee je jouw verhaal kunt vertellen.
Zichtbaarheid op social media is nog belangrijker geworden, mensen zijn de laatste tijd immers nóg meer online. Een tijdrovende klus binnen een organisatie en misschien niet iets waar tijd voor wordt gemaakt. Maar nu is wel het moment om via de socials van je te laten horen. Wij ontzorgen onze klanten, in deze tijd, met de juiste aanpak en boodschap om de klant te bereiken!
Een nieuwe werkelijkheid
Zonder al té positief te zijn, zien we dat de handel weer wat aantrekt en hopelijk worden er deze week wat maatregelen versoepeld ook in de omliggende landen. Maar dan zijn we er nog niet. De gevolgen en nasleep van deze crisis zullen nog lang voelbaar blijven en een 1,5 meter samenleving wordt –in ieder geval voorlopig- de nieuwe realiteit. Kijkend naar alle initiatieven die de afgelopen weken binnen onze sector zijn ontstaan, kunnen we bovendien concluderen dat de keten is veranderd. Dit zal zo blijven en haar impact hebben.
Voor nu werken we als Pull Position, met enthousiasme en goede moed vanuit diverse (thuis)werkplekken, onverminderd door voor jou!