Afgelopen zomer reisden wij af naar Huissen, om daar op de kwekerij van Bejafleur de bijzondere Oxalis te bewonderen. Een prachtig product met veel symboliek en een flinke fanbase van plantenliefhebbers op Instagram. Deze Oxalis, ook wel geluksklaver genoemd, werd tot nu toe zonder merk en verpakking verkocht. Aan Pull Position de taak om een merkconcept te ontwikkelen en de Oxalis opnieuw te positioneren.
Happy new brand!
De verschillende soorten Oxalis van Bejafleur zijn het soort producten waar ons groene hart sneller van gaat kloppen. Elk ras is uniek qua kleur en patroon. Een bijzonder product dus, dat vraagt om een inspirerend merkconcept zodat we het product nog beter kunnen positioneren in de markt. Een project als dit benaderen wij vaak vanuit ons ‘Happy New Brand’-principe. Deze trajecten starten altijd vanuit een creatieve brainstormsessie. Tijdens onze brainstormsessies vliegen de ideeën nog alle kanten op en bedenken we ‘haakjes’ en associaties die goed bij het product passen.
In het geval van de Oxalis van Bejafleur waren we er al snel uit dat we het concept aan geluk wilden koppelen. Aan de ene kant voor de hand liggend, omdat het nu eenmaal een geluksklaver is, aan de andere kant een mooie uitdaging om het juist op een originele manier aan te pakken. Al brainstormend met elkaar bespraken we wat geluk betekent en hoe je geluk kunt interpreteren. We wilden wegblijven van voor de hand liggende iconen zoals een hoefijzer, dobbelsteen en het klavertje vier. En toen vonden we het… IKIGAI!
Japanse levensstijl voor een gelukkig leven
Er zullen mensen zijn die het woord Ikigai wellicht al kennen. Je kunt er namelijk over lezen in het boek ‘Ikigai, de Japanse geheimen voor een lang, gezond en gelukkig leven’. Het boek gaat over een Japans eiland, Okinawa, waar de oudste en gelukkigste mensen op aarde wonen. Deze mensen hebben hun Ikigai gevonden, hun levenspassie en hun reden tot bestaan. Een bijzondere omschrijving van het vinden van geluk en een prachtige uitleg voor de Oxalis van Bejafleur. Ikigai Oxalis was geboren!
Van idee naar merkconcept
Nu de merknaam bepaald was, werd het tijd om met de merkuitstraling aan de slag te gaan. Hierbij hebben we gefocust op een rustige, natuurlijke uitstraling en een hoofdrol voor de bijzondere kleuren van het product. In samenwerking met Marcel van The Creative Mill ontstond er een prachtige huisstijl en bedachten we de pay-off: ‘Harmony by Nature’. Volgens de Ikigai-filosofie ben je namelijk gelukkig als je leven in balans is, in harmonie. Door iemand een Ikigai Oxalis te geven, gun je iemand harmonie in zijn of haar leven en geef je een prachtig cadeau!
Het leek ons extra bijzonder om elk Oxalis soort zijn eigen betekenis te geven binnen het concept. Gebaseerd op de verschillende vormen van geluk, bedachten we drie soortnamen; Root to Rise, Green Boost en Blooming Spirit. Elk soort heeft zijn eigen kleur en betekenis, dat ook op het etiket is doorgevoerd. Op deze manier kan de consument op de winkelvloer kiezen welke Oxalis en welke boodschap het meest geschikt is en een stukje harmonie in huis halen.
Op naar de consument!
Afgelopen week was het zover; Bejafleur introduceerde Ikigai Oxalis aan haar klanten. Het is altijd spannend om te zien hoe alles samenkomt; de merkuitstraling, de kwaliteit van de planten, de nieuwe kleur kweekpot – alles moet kloppen. En dat doet het zeker. Vanaf deze week vinden de eerste Ikigai Oxalissen hun weg naar de consument. We kunnen wel zeggen dat dit soort trajecten de Ikigai van Pull Position is. Mooie merken ontwikkelen en positioneren in samenwerking met een ambitieuze ondernemer. Op deze manier creëren we vraag, bereiken we nieuwe markten en het belangrijkst; we verblijden de Europese consument met de mooiste bloemen en planten!