Pull Position werkt samen met diverse klanten, planten- en bloemenkwekers, groente bedrijven en ook veredelaars. Met een aantal veredelaars, zoals Takii Europe, Syngenta Flowers, Dümmen Orange en Anthura hebben we een jarenlange samenwerking en mogen we ieder jaar opnieuw weer voor verschillende producten aan de slag. Omdat het vaak om seizoensproducten gaat, gaan we projectmatig te werk. Annelene vertelt over deze aanpak.
The next step
Veredelaars staan aan het begin van de keten en de Europese kweker is de klant. Deze kwekers leveren hun eindproduct, een volgroeide plant of bos bloemen, aan Europese tuincentra, bouwmarkten, bloemisten en supermarkten. Moet je je als veredelaar dan ook richten op- of communiceren met deze volgende schakel in de keten? Of moet je dit aan de kwekers overlaten? Bij Pull Position werken we met veredelaars samen die deze ‘next step’ juist wel willen benaderen. Onze ‘veredelaar-klanten’ promoten hun producten onder kwekers, maar ook richting exporteurs, retailers en soms zelfs richting de consument!
Door als veredelaar niet alleen met kwekers een relatie op te bouwen, maar ook met exporteurs en retailers zoals tuincentra en supermarkten wordt deze schakel verder in de keten geïnformeerd en geïnspireerd om met dit product aan de slag te gaan. Hiermee wordt de kweker ondersteund bij de verkoop van zijn of haar product en ontstaat er ‘pull’ (vraag) vanuit de keten.
Handel én consument inspireren
Met Syngenta Flowers werken we samen aan promotie van verschillende producten zoals Calliope, Sunfinity, Campanula Spring Bell en Helleborus Christmas Carol. Annelene vertelt: ‘Afgelopen winter hebben we met Syngenta Flowers de promotie van Helleborus Christmas Carol opgepakt richting de Nederlandse exporteurs. Christmas Carol is inmiddels een gevestigde naam in de Helleborusmarkt en wordt door verschillende (grote) producenten gekweekt. Een cool product om mee aan de slag te gaan!
Voorafgaand aan zo’n promotietraject maken we een concreet plan van aanpak. Hierin beschrijven we de doelgroep voor de communicatie en welke doelstellingen we met dit project willen bereiken. Om de doelstellingen te bereiken is activatie nodig! Het leuke aan werken bij Pull Position vind ik het maken van plannen, die we vervolgens ook van begin tot eind uitvoeren met ons team! Het geeft voldoening om aan het eind van het seizoen alle activiteiten te bekijken en hier een mooi overzicht van te maken. De promotie van Helleborus Christmas Carol werd ingezet om de gehele (Nederlandse) kwekersgroep van dit seizoensproduct te ondersteunen en het product nog meer op de kaart te zetten. Om de start van het seizoen af te trappen zijn we aan de slag gegaan met persberichten, een nieuwsbrief, een klokpresentatie en een chique promotiestand op de Trade Fair in Aalsmeer. Ook hebben we stoere, zinken arrangementen met Helleborussen uitgedeeld bij vijftien exporteurs in Naaldwijk, Aalsmeer en Rijnsburg. Deze werden met open armen ontvangen!
Met name door social media hebben we de Europese consument ook met Christmas Carol kunnen verblijden. Volgens een vooraf opgesteld plan postten we een paar keer per week op Facebook en Instagram inspirerende foto’s en video’s waarmee we hen wilden overtuigen om bij een volgend bezoek aan een tuincentrum een Helleborus Christmas Carol aan te schaffen. Ook ontstond er op deze kanalen veel interactie, het is erg leuk om in gesprek te gaan met de consumenten en hen tips te geven over hoe ze hun Helleborus het best kunnen verzorgen!’
Waar het ene product stopt, start de ander
Het Helleborusseizoen zit er inmiddels op. Maar het leuke aan de seizoenen is, dat als het ene product op is, er weer iets nieuws van start gaat. Momenteel zitten we middenin de promotiecampagne van Campanula Spring Bell, een ander product van Syngenta Flowers. Ook gaan we weer aan de slag met Cannova van Takii Europe en ondersteunen we Anthura bij de verkoop van Garden Orchid. Mooie producten om mee op pad te gaan!
Benieuwd hoe Pull Position jou kan helpen bij een productspecifieke campagne? Wij vertellen je er graag alles over. Kom gerust een keer een kop koffie drinken in ons gezellige kantoor!