Het verschil maken, dát is de missie van de ondernemers achter Africalla. Voor hun klanten, hun medewerkers en voor hun omgeving. Een mooie missie, waar zij zich dagelijks voor inzetten op hun 25 hectare tellende kwekerij in Kenia. Maar in dit geval mochten niet zij, maar wij het verschil maken. Door een geheel nieuwe branding én website voor hen te ontwikkelen. En dat is uiteraard een uitdaging waar het Marketingteam wel raad mee weet.
We spoelen even terug in de tijd. Africalla was namelijk van oudsher een kwekerij die zich had gespecialiseerd in de teelt van Calla’s, ook wel bekend als Zantedeschia’s. Het bedrijf was uitgegroeid tot niet zomaar een aanbieder van deze bloem, het had zich namelijk ontwikkeld tot wereldwijde marktleider. Om verschillende redenen werd een aantal jaar geleden echter besloten om te stoppen met deze teelt en over te stappen op een breed assortiment van zomerbloemen.
Maar, wat betekende dit voor de bedrijfsnaam? Het welbekende ‘Africalla’ was namelijk een samenvoeging van het continent waarop de kwekerij gevestigd is en het product dat het teelde. Nu dit niet langer het geval was, hadden we ons eerste vraagstuk te pakken. De naam voelde namelijk niet meer helemaal kloppend, maar was wel onlosmakelijk verbonden aan een ijzersterk imago, dat we niet zomaar overboord wilden gooien. In overleg kozen we er daarom voor om de officiële bedrijfsnaam Africalla aan te houden, maar de producten voortaan uit te brengen onder het merk ‘Exceptional Africalla’. Op die manier gaan de opgebouwde positieve associaties niet verloren, maar ligt de focus op het nieuwe merk, in plaats van op het product dat in het verleden werd geteeld.
Een nieuw jasje
Nu dat geregeld was, kon het échte leuke werk beginnen: het ontwikkelen van een volledig nieuwe branding voor het merk van deze Afrikaanse kwekerij met vijf Nederlandse ondernemers. De wensen waren helder: het moest een krachtige uitstraling worden, out-of-the-box en verrassend. In samenwerking met Marcel van The Creative Mill gingen we aan de slag en kwamen we tot twee concepten. Eén daarvan was al direct een succes: het raakte de juiste snaar bij de ondernemers en straalde precies uit waar het merk voor staat.
Zo vertellen de vele lagen en elementen uit het beeldmerk samen het verhaal van Exceptional Africalla. De leeuw die je erin herkent is het nationale dier van Kenia, maar ook het symbool van Nederland. De leeuw is ook een krachtig dier en een ware doorzetter. Daarnaast vormt het lijnenspel van de manen van de leeuw tegelijkertijd een abstracte bloem op een steel. En de toegevoegde streepjes boven het beeldmerk doen je denken aan zonnestralen, wat weer herleidt naar het zonnige Kenia én het assortiment van zomerbloemen dat wordt gekweekt. Maar niet alleen het beeldmerk benadrukt de Afrikaanse roots van het merk. Ook in de aardse kleuren van het logo en in het originele, handmatig ontwikkelde font zijn deze invloeden te herkennen.
En nu door
De branding stond inmiddels als een huis en dus konden we dit gaan doorvertalen naar een nieuwe website. Wij geloven er heilig in dat een website valt of staat met de juiste beelden, maar in dit geval betekende dat wel dat we voor een tweede uitdaging stonden. Hoewel wij namelijk de meest uiteenlopende fotoshoots organiseren, hadden we er nog geen ervaring mee om fotografie op een ander continent te verzorgen. Natuurlijk gaan we een uitdaging niet uit de weg, en vonden we een Keniaanse fotograaf die beelden kon schieten op de locatie, aan de hand van onze gedetailleerde briefing.
Branding, check! Fotografie, check! Niets stond ons meer in de weg om een sterke website te ontwikkelen voor dit bedrijf met ‘African roots, and a touch of Dutch growers skills’. We kozen en bewerkten het beeldmateriaal en leverden de webteksten aan. Onze partner Marcel van The Creative Mill vertaalde dit naar een mooi design en ontwikkelde de website www.exceptionalafricalla.com. Het eindresultaat? Een krachtig online visitekaartje voor klanten, eindklanten en relaties die meer willen weten over dit ‘Dutch owned, Kenyan based’ bedrijf.