Zichtbaarheid en vindbaarheid: het zijn twee termen die je de afgelopen jaren steeds meer hoort. Maar, wat betekenen deze begrippen precies? Waarom zijn ze zo belangrijk? En hoe kun je de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw bedrijf vergroten?
Zichtbaarheid, vindbaarheid… Help!
Laten we beginnen met de verschillen tussen beide begrippen. Hoewel ze namelijk vaak samen in één zin genoemd worden, zit er wel degelijk een groot verschil tussen zichtbaarheid en vindbaarheid. Zichtbaar ben je, wanneer jij als bedrijf een boodschap verspreidt en iemand leest of ziet dit bericht. Ook al heeft de ontvanger van het bericht nog geen (bewuste) behoefte aan jouw product of dienst, vanaf nu weet hij of zij wel van het bestaan van jouw bedrijf af. Door vervolgens consistent aanwezig te zijn, blijf je in gedachte van je doelgroep en vergroot je het vertrouwen in jouw merk. Zichtbaarheid draait dus om het opbouwen van naams- of merkbekendheid, het verspreiden van je boodschap en idealiter: top-of-mind worden en blijven bij jouw doelgroep.
Vindbaarheid daarentegen draait om gevonden worden door potentiële klanten die juist zelf actief op zoek zijn naar een product of dienst. Zij zijn zich al bewust van een behoefte en gaan, vaak via een zoekmachine zoals Google, op zoek naar relevantie informatie of aanbieders. In dit geval is het dus van belang dat jouw bedrijf een hoge positie heeft in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten, voor de zoekwoorden waarop potentiële klanten gaan zoeken. Het draait er hier dus om hoe makkelijk iemand in aanraking komt met jouw bedrijf, wanneer jij een aanbieder bent van een product of dienst waar zij naar zoeken.
Maar… hoe doe ik dat dan?
Wat voor bedrijf je ook hebt, je wil dat potentiële klanten bekendraken met jouw product of dienst. Ook wil je dat ze jouw website direct tegenkomen wanneer ze interesse hebben in iets dat jij aanbiedt. Dit maken zichtbaarheid en vindbaarheid belangrijke (sub)doelen om aandacht aan te besteden in jouw marketingstrategie. Maar, hoe zorg je er nu daadwerkelijk voor dat de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw bedrijf verbeterd worden?
Een goede strategie is het halve werk, zeggen wij wel eens. Lukraak beginnen zonder na te denken over wat je precies wil bereiken en zonder goed vooronderzoek, is zonde van de investering. Door van tevoren een zoekwoordenonderzoek te doen en een contentstrategie op te stellen, weet je zeker (oké, bíjna zeker dan) dat je de juiste content ontwikkelt en deze via de juiste wegen verspreid.
Een mogelijk middel dat uit je contentstrategie kan voortkomen voor het versterken van je online zichtbaarheid, is social media. Voor verschillende klanten zetten wij de social mediakanalen op en creëren we relevante én creatieve content. Door het opstellen van een contentkalender zorgen we ervoor dat er consistent en regelmatig gepost wordt. Zo bereiken we de juiste doelgroep met de juiste boodschap én op het juiste moment. Met als resultaat: meer zichtbaarheid en alle (positieve) gevolgen van dien! 😉
Social media is een voorbeeld om zichtbaar te zijn, maar lang niet het enige middel! Alle manieren waarop je (waardevolle) content verspreidt, vormen mogelijkheden om je zichtbaarheid te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan het delen van blogposts en video’s via je website en e-mailmarketing, online of offline adverteren, maar ook aan het deelnemen aan (vak)beurzen.
Voor het verbeteren van de vindbaarheid van je website, zijn daarentegen minder verschillende mogelijkheden. Er zijn twee methodes die een belangrijke rol spelen: Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA).
In het Nederlands wordt SEO ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd, waarbij de naam al een hint geeft over wat het precies betekent. Deze methode houdt in dat je je website optimaliseert voor zoekmachines, zodat je beter gevonden wordt in de zoekresultaten van potentiële klanten. Dit doe je door je website structuur en inhoud te optimaliseren, relevante zoekwoorden te gebruiken en de technische aspecten van je website te verbeteren. Het gevolg hiervan is dat je een hogere relevantie en autoriteit opbouwt voor zoekmachines. De zoekmachines vinden jouw website waardevol en ranken je daardoor hoger in de resultaten.
Voordeel van SEO is dat er geen advertentiekosten benodigd zijn, je langdurige resultaten boekt en een hogere geloofwaardigheid opbouwt. Het nadeel is dat het tijd en inspanning kost voordat je resultaat ziet en er onderhoud en optimalisatie nodig is.
Wil je direct resultaat boeken, dan maak je (eerst) gebruik van SEA. Hierbij plaats je betaalde advertenties in de zoekresultaten van zoekmachines. Op deze manier ben je bij relevante zoekopdrachten als een van de eerste zichtbaar.
Het voordeel hiervan is dat je direct resultaat ziet. Je ontvangt daarnaast veel interessante informatie uit de verkregen data en je kunt een specifieke doelgroep targeten. Het nadeel is dat je geld kwijt bent aan advertentiekosten en de resultaten verloren gaan zodra je de advertenties stoppen. Vaak wordt daarom gestart met SEA, zodat er direct resultaat wordt geboekt. Ondertussen wordt gewerkt aan SEO, waarmee de langdurige, organische vindbaarheid wordt verbeterd, waardoor op den duur de inzet van SEA verminderd kan worden.
En nu?
Ben je inmiddels overtuigd van het belang van zichtbaarheid en vindbaarheid voor jouw bedrijf, maar duizelt je hoofd van alle informatie en heb je eigenlijk geen tijd (over) om hiermee aan de slag te gaan? Kom dan eens langs voor een kop koffie, dan denken we met je mee over de mogelijkheden en hoe wij je hierin kunnen ondersteunen!