Hoewel onze roots in de sierteeltsector liggen, werken we ook met veel plezier aan allerlei projecten buiten dit wereldje. Dit keer maakten we een wel heel bijzonder uitstapje. Samen met onze collega’s van Cherry Group mochten we de campagne verzorgen voor het Nederlands IJsbeelden Festival.
Waar ter wereld wordt jaarlijks bijna 600.000 kilo ijs en sneeuw verwerkt tot de mooiste ijssculpturen? In ons eigen, Hollandse, Hanzestad Zwolle! Een groep van 42 professionele ijskunstenaren (carvers) kwam dit jaar weer bij elkaar om een hal vol ijzige kunstwerken te maken in het thema ‘What a Wonderful World’. Een magisch evenement dat te bezoeken was van 17 december 2022 tot en met 5 maart 2023 en dat je niet wilde missen! Aan ons de taak om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk consumenten een bezoek zouden brengen aan het evenement.
Een multimediale campagne
En aan ‘zoveel mogelijk consumenten’, was een ambitieus target gekoppeld. Het vooraf gestelde doel was om in totaal 130.000 tickets te verkopen. Een duidelijke, maar uitdagende missie! Dit betekende namelijk dat het bezoekersrecord van de laatste editie verbroken moest worden. Samen met onze collega’s van de Cherry Group, waren wij verantwoordelijk voor de 55.000 tickets die via de website van het IJsbeelden Festival verkocht moesten worden.
Om dit voor elkaar te krijgen, zouden wij uiteraard goed beslagen ten ijs komen (😉). We besloten een multimediale campagne op te zetten, waarbij we samenwerkten met collega’s van verschillende onderdelen binnen de Cherry Group. We maakten gebruik van zowel offline- als online marketing en spraken af om een wekelijkse voortgangsmeeting in te plannen, zodat we de campagne continu konden optimaliseren en bijsturen. Een waterdicht plan dus, nu ‘alleen’ nog de uitvoering!
Een koud kunstje
Aan de hand van het thema ‘What a Wonderful World’ werd de grafische vormgeving bepaald en werden de signing, reclamedoeken en bewegwijzering voor op de evenementenlocatie ontwikkeld. Zodra deze basis stond, konden we van start met reuring creëren via verschillende kanalen. Zo kon je een groot, opvallend spandoek op een trailer spotten langs de A28.
Via allerlei online kanalen enthousiasmeerden we consumenten om de website te bezoeken en uiteindelijk tickets te bestellen voor het evenement. Naast organische social media zetten we social advertising in om de koude doelgroep te bereiken en SEA om de warme doelgroep te targeten. We verstuurden persberichten naar een groot aantal media en deelden nieuwsbrieven met zowel informatieve als inspiratievolle items met de opgebouwde ontvangerslijst.
Zodra het evenement op 17 december startte, begonnen de eerste enthousiaste reacties van bezoekers binnen te stromen. Dat maakte ons alleen nog maar enthousiaster om een succes te maken van de campagne én van het evenement zelf! De rest van het project verliep soepel en een maand voor de sluitingsdatum van het evenement durfden we voorzichtig te suggereren dat we de vooraf gestelde targets zouden gaan halen. Wat we toen nog niet wisten, was dat we de campagne zouden afsluiten met ruimschoots behaalde targets én een verpulverd bezoekersrecord! Een project waar we met elkaar met gepaste trots en vooral veel plezier op terugkijken.