Algoritme, frequentie, hashtags en andere socialmediatermen waar je vast wel eens van hebt gehoord: je wordt ermee doodgegooid op het internet! Maar, wil je jouw socialmediakanalen gericht inzetten, zal je er toch wat mee moeten doen. Daarom geven wij in deze blog 5x tips waarmee jij jouw onlinebereik kunt vergroten!
1. Werk aan de hand van een plan
Elke doelgroep is anders en heeft dus een eigen benadering nodig. Wat wil jouw doelgroep over jou weten? In welke producten of diensten zijn ze geïnteresseerd? Welke leuke feitjes over jouw bedrijf kunnen scoren? En ook niet onbelangrijk: wat wil jij aan je volgers kwijt? Door een plan te maken kun je gericht werken aan je online doelen.
2. Leer van je beste (en slechtste) content
Het ene bericht scoort beter dan het andere. Een bericht met een persoonlijk tintje of een bijzonder nieuwtje bijvoorbeeld. Valt jou dit ook wel eens op? Je kunt misschien niet altijd zes gooien, maar je kunt wél leren wat jouw volgers leuk en minder leuk vinden. Dit doe je door regelmatig te kijken naar de resultaten van je geplaatste berichten. Berichten die goed scoren, daar creëer je er meer van.
3. Gebruik hashtags
Al een tijdje is het mogelijk om hashtags te volgen op Instagram. Zo kunnen gebruikers in hun tijdlijn berichten zien waarbij de hashtag die ze volgen wordt gebruikt en hoeven ze dus niet meer handmatig hun favoriete hashtags op te zoeken. Door relevante hashtags te gebruiken, kun je een hoger bereik genereren onder mensen die jou (nog) niet volgen.
4. Krijg inzicht in het algoritme
Het algoritme van Facebook en Instagram is regelmatig onderhevig aan veranderingen. Zo werkt het algoritme in 2021 aan de hand van ranking. Die ranking is afhankelijk van diverse factoren zoals relatie, content type, populariteit van de post en hoe recent de post is geplaatst. Nieuwe posts worden hoger geplaatst, maar je zult de nieuwe post van iemand met wie je vaak interactie hebt sneller zien dan iemand met wie je dat vrijwel nooit hebt.
5. Adverteer!
Door het algoritme wordt het door Facebook voor bedrijven wel lastiger gemaakt om organisch – zonder betaald adverteren – een hoog bereik te realiseren. Omdat je doelgroep wel gebruik maakt van Facebook en Instagram, kan het interessant zijn om te starten met online adverteren. Een goede advertentie levert meer volgers, bereik en interactie op, wat ook weer bijdraagt aan het algoritme.
Kunnen wij jou op weg helpen met een social media of online marketingplan? Of wil je meer weten over welke hashtags voor jou interessant kunnen zijn of wil je op weg geholpen worden in de wereld van online adverteren? Linda van Pull Position staat graag voor je klaar via linda@pullposition.nl.