Elke maand deelt Pull Position een blog over haar visie en ervaring over uiteenlopende thema’s binnen marketing in de groene sector. Ons thema van deze maand? Het belang van shopperonderzoek en hoe neuromarketing de aankoop kan beïnvloeden. Onze strategisch adviseur Frank van Mil vertelt er meer over in dit artikel!
Data en insights
Afgelopen mei stond er in het Vakblad voor Bloemisterij een mooi artikel van Hans van Ree, CEO van Floral Connection. Hierin verklaarde hij dat Floral Connection, als leverancier van bloemen en planten aan retailketens, zwaar gaat inzetten op consumentenonderzoek, data en insights om te bezien hoe ze ‘het hoogste potentieel uit de categorie’ kunnen halen. Meer inzetten op bloemen bij de retail zorgt namelijk niet voor nog meer push, maar vooral voor een pull (vraag). Hierdoor ontstaat een ander marktmechanisme, aldus Van Ree.
Eindelijk?
Mijn eerste gedachte was: Eindelijk! Want de klant vragen wat hij of zij graag wil aanschaffen is helemaal niet zo’n slecht idee. Sterker nog: het idee bestaat al heel lang, alleen in onze sector zijn we daar nog niet zo mee bezig. Natuurlijk zijn er partijen die diensten aanbieden waarbij klantdata en inzichten vanuit de consument (voornamelijk in retail) naar voren worden gebracht. En ja, ook FloraHolland onderzoekt in vijf kernlanden de (vooral algemene) wensen van de consument. Maar echt aan je ‘eigen klant’ vragen wat ze nu graag zien én willen kopen, dat gebeurt nog niet veel.
Shopperonderzoek
Daarom was mijn tweede gedachte: Gelukkig, komt het toch nog goed. Shopperonderzoek is namelijk iets waar ik sterk van overtuigd ben. Je kunt alleen blijven bestaan in de toekomst als je goed weet wat de wensen van jouw klant zijn! Tegenwoordig gaat dit zelfs nog een stap verder. We lezen steeds meer over neuromarketing. De kern hiervan is: hoe bespeel je de juiste emoties en trigger je de juiste behoeften zodat consumenten heel graag iets willen kopen en dus geld aan jouw product willen uitgeven? Het is een feit dat keuzes die consumenten maken, voor een groot deel gedreven worden door allerlei onbewuste processen en motieven. Door deze in kaart te brengen middels shopperonderzoek, ben je in staat hier marketingtechnisch op in te spelen!
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Zeggen v.s. doen
Volgens neuromarketeers heeft wat consumenten zeggen, niet altijd iets te maken met wat ze daadwerkelijk doen. Door in het brein te kijken, kun je veel elementen meten en weet je vaak meer over iemand dan diegene zelf. Dat meten komt neer op vaak vrij primitieve emoties in het brein zoals rust, angst of weerzin, waarin mensen niet zoveel verschillen van elkaar. Hiermee kun je soms beter voorspellen of een bepaalde marketingactiviteit effectief is of niet. Als kweker, exporteur of retailer moet je zoveel mogelijk op de beleving van de consument inzetten. Is iemand nu echt op zoek naar een groene plant of vooral naar zuivere lucht en een gezellige sfeer in huis? Op deze positieve beleving wordt het vaakst ingezet bij reclame of andere vormen van marketing.
Associaties
Positieve associaties laten positieve neurotransmitters zoals dopamine vrij in ons brein. Dat effect zorgt ervoor dat je meer wilt uitgeven als consument. Maar ook negatieve emoties kunnen drijfveren zijn, zoals de angst om er niet bij te horen. Pas hier wel mee op. Deze negatieve associaties wil je niet graag aan je merk, product of bedrijfsnaam laten kleven. Door erachter te komen wat je klant wil kopen, of je dit nu ontdekt middels shopperonderzoek of door een kijkje in het brein, kun je de positieve associaties gebruiken in je marketingactivteiten en zorgen voor bestaansrecht van jouw product en bedrijf. Ken je klant, verzeker je toekomst!
Wil jij weten wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van shopperonderzoek of heb je vragen over de inhoud van dit artikel? Neem dan zeker eens contact op met Frank via frank@pullposition.nl.