Employer branding en recruitment marketing: een tweetal termen die je wellicht ooit al eens voorbij hebt zien komen. Hoe jij je als merk profileert en presenteert, jouw werkgeversmerk, lijkt belangrijker dan ooit voor het aantrekken van de juiste mensen.
Want, ook jij wilt toch op het moment dat jouw beste medewerker vertelt een nieuwe uitdaging aan te gaan, pensioneert of misschien met zwangerschapsverlof gaat iemand aannemen die niet alleen competent is in de openstaande functie, maar ook bij jouw bedrijf past?
Dat is precies waar Employer Branding en Recruitment marketing om de hoek komen kijken.
Net gewone marketing
Recruitment Marketing is eigenlijk net gewone marketing. Alleen probeer je bij Recruitment Marketing geen product aan de man te brengen, maar staat jouw bedrijf – en in het speciaal een vacature – in de spotlights.
Bij Employer Branding staat jouw werkgeversmerk centraal – wie is jouw bedrijf en waar staat jouw bedrijf voor? Kunnen jouw werknemers zich vinden in de missie, visie en kernwaarden? En ook niet onbelangrijk: stralen al jouw marketingmiddelen, communicatie- en online uitingen dit ook uit?
Wie je bent, wat je doet en wie je zoekt
Door de juiste koppeling tussen wie je bent, wat je doet en wie je zoekt, trek je sneller de juiste persoon aan. In een ideale situatie zou je ook zeggen dat een werkzoekende een bedrijf? wil dat bij haar past. Niet alleen de baan qua takenpakket, maar ook de branche, werksfeer en uitstraling van het bedrijf zou hierin een rol spelen. Het resultaat als je je als bedrijf anders presenteert dan de werkelijkheid? Dan zal jouw werknemer zich niet op zijn of haar plaats voelen en is de kans groot dat je opnieuw het recruitment- en sollicitatieproces in moet gaan.
Tips voor het invullen van jouw vacature met de juiste persoon
- Zorg ervoor dat jouw strategie en uitstraling een perfecte match zijn en dat de huidige medewerkers zich hierin kunnen vinden. Zo komt jouw potentiële werknemer terecht in de omgeving die hij of zij verwacht;
- Werk jouw vacature aan de hand van jouw effectieve communicatiemiddelen, die bij de doelgroep passen. Bijvoorbeeld: een scholier die op zoek is naar een bijbaantje zal een andere benadering vereisen dan jouw zoektocht naar een nieuwe operationeel manager;
- Wellicht een open deur, maar zorg er altijd voor dat jouw vacature helder en duidelijk is. Wat zijn de harde eisen en tot welke datum kan men een sollicitatie insturen? Wie is de contactpersoon mochten er extra vragen instellen.
- Past een creatieve campagne bij jouw bedrijf? Een krachtige online recruitment campagne gericht op de juiste doelgroep kan de juiste persoon aanzetten tot solliciteren. Daarnaast is een campagne altijd goed voor je werkgeversmerk!
- Zet daarnaast altijd je eigen netwerk in. Vraag medewerkers de vacature te delen voor meer exposure of vraag ze iets te vertellen over werken bij jouw bedrijf. Zo bouw je een imago op en is de kans nog groter dat de juiste persoon jouw vacature tegenkomt.
Meer tips?
Kun jij hulp gebruiken bij het onder de aandacht brengen van jouw vacature bij de juiste doelgroep? Pull Position heeft veel ervaring op het gebied van Online Recruitment Marketing, het bedenken van creatieve concepten en campagnes en het versterken van jouw naamsbekendheid en werkgeversimago! Neem gerust eens contact op met Frank van Mil van Pull Position via frank@pullposition.nl.