Een nieuw kalenderjaar is inmiddels begonnen en misschien heb jij – zoals een aantal andere ondernemers – door Corona in het afgelopen jaar de stap gemaakt om óók online te verkopen. Is dat vorig jaar goed gegaan of bleven de beoogde resultaten tot nu toe uit en kan het beter? Dan is de vraag; wat wil je precies verbeteren?
Om kritisch te kunnen reflecteren op je huidige resultaten en te anticiperen op je verwachtingen voor dit jaar, zijn er een aantal vragen die je jezelf kunt stellen. Zo kun je gedurende 2021 monitoren of je op schema ligt met je doelen en kun je bijsturen waar nodig.
Op welk doel ben je gefocust?
Eén van de eerste vragen die je moet stellen, is wat je doelen zijn voor dit jaar. Ambitieus zijn is goed, maar welke focus heb je voor de korte termijn en wat zijn je lange termijn doelen? Door een focuspunt te hebben, schep je overzicht en duidelijkheid. Dit levert uiteindelijk betere resultaten op, dan wanneer je je focus spreidt over meerdere (kleine) doelen.
Waar zijn jouw klanten?
En nog belangrijker… Wie zijn jouw klanten? In plaats van te proberen iedereen te bereiken, kun je je het beste richten op je beste klanten. Hiervoor kun je werken met koperprofielen. Daarbij kijk je naar wie jouw producten koopt, hoe hun leven eruitziet, wat voor producten zij leuk vinden en wat ze zoal nog meer aanschaffen. Door te werken met deze koperprofielen kun je campagnes opmaken rondom bepaalde thema’s of producten die bij het koperprofiel aansluiten.
Welke marketingmiddelen zet je in?
Heb je je doel en doelgroep helder voor ogen? Dan kun je nadenken over hoe je deze gaat bereiken. Door te kijken naar waar jouw doelgroep zich bevindt en daarop je marketingmix aan te passen, heb je de grootste kans om de gewenste koper te vinden. Koopt jouw doelgroep graag via Instagram? Dan is online advertising via dit kanaal een goed idee. Maar, als jouw doelgroep via Google een product zoekt, vindt en aankoopt, is het vanzelfsprekend slimmer om Google Ads in te zetten. Belangrijk hierbij is om continu te monitoren wat werkt. Immers, als er geen verkoop uit Google Ads rolt, kun je die uitgave beter ergens anders in investeren. Gaandeweg kun je door monitoring en analyseren je uitgaven optimaliseren en slim en efficiënt inzetten voor de beste verkoopresultaten.
Durf je vooruit te denken?
Dat het koperprofiel waarop jouw focus nu ligt, bijvoorbeeld nog niet via Instagram koopt, betekent niet dat dit voor elk van jouw mogelijke doelgroepen geldt. Door een mooie basis op te bouwen met wat er werkt voor je primaire doelgroep, kan er daarna worden gewerkt aan het bereiken van de secundaire doelgroep. Zo blijf je continu je klantenkring uitbreiden!
Kun je inspelen op het onverwachte?
Soms gebeuren er dingen waar je geen grip op hebt. Denk aan de fysieke winkels die nu ineens allemaal online of met een afhaal aan de slag gaan. Hoewel uitdagingen niet altijd een wereldpandemie zullen omvatten, is het van belang flexibel om te kunnen gaan met onverwachte gang van zaken. Denk aan; wat doe je als de HEMA ineens het plantenaanbod gigantisch vergroot, als jouw beste verkoopkanaal van algoritme verandert of als je marketingmanager van baan verandert.
Zijn je ambities realistisch?
Voor niets gaat de zon op en zo werkt het ook bij Online Marketing. Ben jij bereid om te investeren in middelen, zoals budget en mensen, om de gewenste resultaten te behalen? Zo niet, dan zal je je doelen moeten downgraden. Natuurlijk kun je je uitgaven dusdanig optimaliseren en je middelen daardoor efficiënt inzetten. Maar, om te groeien zal er toch in enige mate geïnvesteerd moeten worden om een hoger bereik en meer verkoop te realiseren.
Hoe bepaal je of de aanpak succesvol is?
Of je online verkoopstrategie succesvol is, bepaal jij zelf aan de hand van de doelen die je op voorhand stelt. Wil je een bepaald aantal producten verkopen, een bepaalde omzet of een bepaald aantal aankopen realiseren? Door van tevoren realistische, doch ambitieuze doelstellingen op te schrijven, kun je gedurende het jaar bijhouden of je op schema ligt en hoe ver je van je doel verwijderd bent. Kom je er na een halfjaar achter dat je doel té ambitieus of juist te laag was ingezet? Wees dan flexibel en stel je doelen, middelen of marketingmix bij zodat je alsnog een goed resultaat kunt behalen.
Kunnen wij jou op weg helpen met je online marketingstrategie, doelen en koperprofielen? Neem dan contact op met Iris van Pull Position via iris@pullposition.nl.