Iets waar velen uren zoet mee kunnen zijn; het perfecte plaatje voor Instagram creëren. Een herinnering vastleggen, een mooi moment delen of laten zien waar je op dat moment mee bezig bent. Toch heeft Instagram niet alleen veel persoonlijke accounts, ook bedrijven kunnen via Instagram meer van zichzelf laten zien. Zij bereiken hun doelgroep met het delen van sfeerfoto’s, met bijpassende teksten op hun overzicht en via het delen van foto’s in hun Instagram Stories. Maar hoe kan je Instagram optimaal inzetten? Hoe zorg je ervoor dat jouw berichten gezien worden en hoe krijg je meer waardevolle volgers? In deze case vertelt Iris meer over hoe Instagram werkt.
First things first…
Zoals bij alle (online) kanalen, start ook een goede Instagramstrategie met een plan. In dit plan behoort in elk geval waarom jouw bedrijf op Instagram zit en wat je ermee wil bereiken. Daarnaast is het belangrijk om met regelmaat te posten en hier een ritme in te creëren, bijvoorbeeld drie keer per week. Naast een frequentie in het posten berichten op de ‘feed’, deze foto’s staan blijvend op je profielpagina, mag de regelmatige inzet van ‘stories’, zogeheten ‘wegwerpcontent’, niet worden vergeten. Deze hoef je natuurlijk niet weg te gooien, maar kun je ook opslaan in je hoogtepunten!
Wát ga ik delen?!
Als je hebt bedacht hoe vaak je content gaat posten, is het van belang om na te denken wát je precies gaat delen. Je berichten zijn allereerst onder te verdelen in topics die bij jouw bedrijf passen, bijvoorbeeld je producten, medewerkers en commerciële acties. Hierbij maak je ook onderscheid in mooie foto’s voor de feed en wegwerpcontent voor de stories. Die grappige foto van je jarige collega? Dat plaats je op je story! Die prachtige sfeerfoto, gemaakt tijdens een fotoshoot? Die staat vást mooi op je feed!
What’s next?
YES! Het Instagram-account is ingericht, er worden met regelmaat én met een doordacht plan berichten geplaatst op de feed en in de Stories, maar de reacties en likes stromen nog niet binnen. Zien je volgers je berichten wel? Om ervoor te zorgen dat jouw berichten terecht komen bij je doelgroep, zijn er een aantal stappen die je kan ondernemen
1. Test en onderzoek!
Zoek uit wanneer jouw doelgroep online is en test met verschillende tijden om uit te vinden op welke tijdstippen je berichten goed scoren.
2. Creëer interactie!
Stel vragen in je stories en bij de omschrijving van je foto in je feed. Reageer op je reacties en gebruik alle mogelijke tools in de stories om interactie te creëeren met je volgers.
3. Wees actief!
Door te reageren en berichten van je volgers leuk te vinden, kom je hoger in hun feed.
Dit zijn slechts een paar van vele manieren, waarmee je nog meer uit Instagram kan halen. Voor ons zelf én onze klanten zijn we dagelijks bezig met deze tips- en tricks. Daarnaast houden we de ontwikkelingen op het gebied van de stories en hoe je dit onderdeel van Instagram nog gerichter kan inzetten om gestelde doelen te bereiken, nauw in de gaten. Benieuwd wat nieuwe ontwikkelingen en verschillende tips-en tricks voor jouw bedrijf kunnen betekenen? We praten graag verder onder het genot van een kop koffie!
Nieuwsgierig naar ons volledige Instagram account? Volg deze link!