De ‘marketingtruc’ die meer dan een truc is!
Duurzaamheid. Een onderwerp waar ontzettend veel over gesproken wordt. Zoveel, dat je bijna zou denken dat het een ‘hype’ is. Of misschien wel een ‘marketingtruc’ om weer positief onder de aandacht te komen. Als je het ons vraagt, wij van Pull Position, dan zullen we antwoorden dat dit niet zo is. Nee, duurzaamheid is ontzettend belangrijk en wij vinden dat dit alleen maar belangrijker moet worden. Vandaag, op 10 oktober, vieren we de Dag van de Duurzaamheid. Om duurzame initiatieven onder de aandacht te brengen en mensen nog meer te betrekken bij dit thema. Ook in de tuinbouwsector vinden er vele mooie duurzame activiteiten plaats, waaronder bij onze klanten… Wij juichen het met grote gebaren toe!
Ode aan onze duurzame klanten op Dag van de Duurzaamheid
Naast dat wij de bewustwording van de consument zien en horen, valt het ook op in onze tuinbouwbranche. Milieubewuste keuzes worden gemaakt, er wordt alles aan gedaan om de MPS-certificaten te behalen en duurzame oplossingen krijgen een streepje voor. Van al onze klanten kunnen we niet één klant bedenken, die zich niet met het duurzame thema bezighoudt. Maar om voorbeelden te noemen, gaan we graag in op PostPlants, Stolk Orchids en Ammerlaan-Sosef.
Postplants: alles vanuit het (duurzame) hart
Heb je even? Onze klant, Anthuriumkweker PostPlants, is een duurzaamheidskweker van het eerste uur. Henk Post is eigenaar van PostPlants en kiest áltijd voor duurzaam. Het bedrijf is aangesloten bij Geo-Well, dat staat voor een schonere toekomst door energiezuinig te telen, de CO2-uitstoot te verminderen en milieubewust te werken. PostPlants maakt tijdens de teelt van de Anthurium gebruik van aardwarmte, de meest duurzame energiebron voor het verwarmen van de kas. Maar er is meer! Het gebruikte water en afval worden gerecycled, zodat er geen afvalstromen zijn. Ook is de gewasbescherming biologisch; hierdoor worden de producten niet met chemicaliën behandeld. Alle keuzes hebben het doel om onderscheidende, milieubewust geteelde potanthuriums op de markt te brengen. Het duurzame aspect komt terug in het merk Nathurium, speciaal op de consument gericht, en het label ‘ecofriendly cultivated’ zeker verdienen!
Het allermooiste vinden wij dat duurzaamheid voor PostPlants veel meer is dan alleen een productmerk of USP. Henk wil op deze manier zijn steentje bijdragen om de wereld, ook voor de toekomstige generatie, als prachtige plek te behouden.
Stolk Orchids: een bedrijf dat bekend staat als de ecofriendly family
Wanneer jouw familiebedrijf als de ‘ecofriendly family’ bekend staat, kan het niet anders dan dat je goed duurzaam bezig bent. De biologische manier van werken in de kwekersfamilie is inmiddels helemaal ingeburgerd. In 2013 besloot Stolk Orchids om te gaan voor een volledig biologische teeltmethode. Het kan niet anders dan dat dit een hele omschakeling was! Toch vertelt Corstiaan Stolk dat het inmiddels geen missie is, maar een principe. Kiezen voor de hoogste certificering op het gebied van duurzaamheid, 100% waterrecycling, energiebeheer door 30% minder fossiele brandstoffen, het gebruik van biostimulanten voor minder meststoffen, een chemievrije teelt en dan toch nog Phalaenopsis van zulke hoogwaardige kwaliteit telen? Wij nemen er ons petje voor af. Daarbij blijven ze de milieuvriendelijke manier van telen continu ontwikkelen bij Stolk Orchids. Chapeau!
Ammerlaan-Sosef: nieuwe lijn ‘Feel Green’ op de markt gebracht
Sinds dit jaar werken we voor kwekerij Ammerlaan-Sosef. Een bedrijf vol positiviteit, waar John in zijn CASE eerder over heeft geschreven. Groot nieuws van Decorum in september, die als geen ander begrijpt dat de sierteeltsector verduurzaamd moet worden en verkondigde de ‘Feel Green’-lijn gelanceerd te hebben. De kwekers die deze Feel Green producten uitleveren, dragen de kwaliteits- en duurzaamheidscertificeringen MPS-SQ, MPS-GAP en MPS ProductProof. Ammerlaan-Sosef is lid van Decorum en verkondigt al groots op hun eigen website wat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen voor hun bedrijf betekent. Uiteraard voeren zij de certificaten om de Feel Green producten te mogen produceren. Vorige maand, in september, zijn de eerste Feel Green producten van Ammerlaan-Sosef op de markt gekomen in een verpakking, net zo duurzaam als het product. Maar zoals Gertjan Sosef liet weten: “duurzaamheid is nooit af. We blijven Feel Green door ontwikkelen!”. Dat vinden wij heel positief om te horen!
We lichten nu drie van onze klanten uit, om de blog van redelijk leesformaat te houden. Maar uiteraard zijn we maar wát trots op alle andere klanten, die op hun manier aan een duurzame wereld werken.
Ook Pull Position draagt haar steentje bij…
Hoewel de meeste personen duurzaamheid associëren met de opwarming en uitputting van de aarde, is duurzaamheid veel omvattender. In een duurzame wereld is alles met elkaar in evenwicht; denk hierbij aan de mens, het milieu en de economie. Aspecten die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. Wat Pull Position zelf doet aan duurzaamheid? We hebben geen kwekerij, waar een groot team zich bezighoudt met de productie van een prachtproduct. Maar door de vele samenwerkingen met de tuinbouwondernemers, proberen we bij de verschillende projecten te bekijken wat duurzame oplossingen zijn. Op die manier helpen we niet alleen de klanten te verduurzamen, maar daarmee dragen wij ook ons steentje bij aan een duurzame wereld. Ook buiten de Dag van de Duurzaamheid zijn we met het thema bezig. Op ons eigen kantoor letten we op de kleine dingen. Van afval scheiden tot aan een goede werk-privébalans van de werknemer. Ook wandelt het marketingteam in green iedere lunchpauze buiten om een frisse neus te halen en voor een goede dosis lichaamsbeweging. Zo heeft de after-lunch-dip geen kans en kunnen we weer optimaal aan de slag voor onze klanten. Leuk om te vertellen is dat onze traditie aan het einde van het jaar, de Pull Position December Tour, ook in het teken staat van duurzaamheid. Go green!