Elke maand delen we op FloraNews een blog over onze visie en ervaring over uiteenlopende thema’s in de marketing en tuinbouwwereld. Deze maand gaat collega en Media Marketeer Karin van Luijk in op storytelling; een vorm van marketing waarmee verhalen ingezet worden als effectief marketingmiddel.
Een verhaal dat verteld moet worden
Wie houdt er niet van een goed verhaal? Een verhaal dat blijft hangen, een verhaal om compleet in op te gaan of juist een verhaal waar je jezelf of jouw bedrijf in herkent.
Door storytelling kun je in korte tijd een pakkend verhaal neerzetten. Verhalen zijn ontzettend belangrijk voor de binding met je (eind)klant; uiteindelijk is jouw hoofddoel om het product of bedrijf te koppelen aan de doelgroep. Ondanks nog niet iedereen beseft dat storytelling richting de consument iets toevoegt aan de bedrijfsstrategie, ben ik samen met de rest van mijn team overtuigd van de kracht van storytelling. Inmiddels hebben we diverse storytellingprojecten met succes uitgevoerd.
Ik heb het geluk om te mogen werken met visueel aantrekkelijke producten vol symboliek en emotie. In elk ras zie ik wel een uniek of duurzaam kenmerk. Wat ze gemeen hebben? Stuk voor stuk hebben ze duidelijke kernwaarden waar een verhaal van gemaakt kan worden. Alles komt samen in het contentstrategieplan, dat samen met Fleur, Patricia en Lisa: de marketingcommunicatie dames van Pull Position, wordt gevormd. In een contentplan worden de kernwaarden van een bedrijf of product opgenomen, zodat het pakkende verhaal via gekozen kanalen verspreid kan worden. Ook is beeld ontzettend belangrijk, zeker als de content uitgezet wordt op social media. Beeld en video is namelijk leidend op kanalen als Facebook en Instagram. Op deze manier zijn we continue bezig met het verspreiden van het verhaal op verschillende kanalen, oftewel storytelling.
Consumer Tools en een duurzame influence relatie
Degene die uitblinken in het verspreiden van een verhaal met de juiste teksten en beelden zijn de social influencers. Al enige tijd focust Pull Position zich nog meer op het bereiken van de consument en de bloemist. Dit doen we door het product op inspirerende wijze te verbinden aan het juiste kanaal of influencer; met als resultaat een activatie van de consument voor het product. Dit noemen we de Consumer Tools van Pull Position. Ik bouw hard aan een duurzame relatie met de influencers. Want het online verspreiden en laden van verhalen, vind ik een laagdrempelige manier om een specifieke doelgroep te bereiken en vraag te creeëren bij de eindklant.
Social influencers zijn dé hedendaagse verhalenvertellers als je het mij vraagt. De personen die zich als een vis in het water voelen in hun blog of vlog, waar een enorme fanbase achter schaart. Niet zomaar een fanbase, maar trouwe volgers die bewust de betreffende influencer volgen om hun persoonlijke verhalen en beelden. Authentieke content waar ze zich mee kunnen identificeren. Hierdoor wordt de consument niets opgedwongen, maar nemen ze de verhalen wel in zich op. Belangrijk voor de geloofwaardigheid is dat een influencer bij een bedrijf of product past, zodat deze hedendaagse verhalenverteller kan werken met planten of bloemen waar hij of zij affiniteit mee heeft. Ik richt mij op de Consumer Tools en coördineer de influence samenwerkingen. Door de influencers een briefing met de kernwaarden van het product te geven, nemen ze deze mee in hun verhaal. Wel creëren ze een ‘eigen sausje’ over hun uitwerking, zodat het geheel in de stijl van de blogger of vlogger blijft. Op deze manier komt het ‘echt’ over bij hun volgers. En dat is het ook!
Storytelling bij een event; verhalen over de zonnebloem
Door evenementen te organiseren met bijzondere elementen waarbij storytelling belangrijk is, vergroot je de kans dat influencers over het product gaan schrijven. Ik geef ze informatie mee, zorg voor veel inspiratie, maar heb uiteindelijk geen invloed op de content die de influencers creëren. Door deze creatieve vrijheid komt de content nog oprechter over.
De Sunrich-zonnebloemencampagne van Sunrich-Van Gogh’s Favorite van Takii is een goed voorbeeld. Sinds 2015 is de veredelaar de officiële zonnebloemenpartner van het Van Gogh Museum, vanwege de aansluiting met het iconische zonnebloemkunstwerk van Vincent van Gogh. Net als de vorige jaren is de start van de zomer een onderdeel van deze zonnige campagne. Uit mijn bloggernetwerk koos ik een aantal passende influencers en bloemisten, die een inspiratievolle sessie in Amsterdam aangeboden kregen. Deze dames heb ik van tevoren gebrieft met de USP’s van de Sunrich-zonnebloem en de boodschap van het merk. De inspiratie die de influencers hebben opgedaan tijdens een interactieve rondleiding door het Van Gogh Museum, konden ze vervolgens inzetten bij een schilderworkshop waarbij een een schilderij vol zonnebloemen, zoals Van Gogh, geschilderd werd. Buiten op straat werden duizend passanten verrast met een zonnebloem, voorzien van de boodschap van ‘Sunrich-Van Gogh’s Favorite’.
Het resultaat van deze gehele actie? De influencers creërden een hoop reuring op social media, wat in totaal voor een grote hoeveelheid aan stories, posts en berichten op de verschillende sociale kanalen zorgde. Door hun grote bereik heeft een enorme hoeveelheid personen in de juiste doelgroep mee kunnen genieten van de start van de zomer en de boodschap van deze zonnebloem meegekregen.
Met dit voorbeeld heb ik inzicht gegeven waarom ik storytelling een krachtig marketingmiddel vind. Wil je weten wat social influence voor jou kan betekenen? Kijk hier hoe je contact met me kan opnemen en vind daar direct mijn collega’s terug.
Karin van Luijk, Media Marketeer bij Pull Position.