Het blad The Economist heeft becijferd dat de slagingskans van een fusie lager is dan het succes van een huwelijk tussen twee Amerikaanse filmsterren.
Alleen ga je sneller, samen kom je verder? Fusies, win-win, co-creatie, synergie, etc.. Veelgehoorde termen die van alle tijd zijn. Maar kloppen ze ook?
Uit eerder onderzoek blijkt dat de kans van slagen van een fusie rond de 30% ligt. Als jou morgen wordt gevraagd de complete waarde van jouw bedrijf ergens in te steken met 70% kans dat je dat geld kwijt bent, kies jij daar dan voor? Bedrijven die willen gaan samenwerken, doen er goed aan om vooraf onderzoek te doen naar de cultuur, organisatie en het menselijk kapitaal (van de andere partij). Het blijkt zelfs dat dit de kans op een succesvolle samenwerking tot 70% verhoogt.
Maar eerst de vraag; waarom wil je gaan samenwerken? Is samenwerken de sleutel tot succes? Doe je het omdat iedereen het doet? Of vlucht je in een samenwerking voor problemen waarbij je deze zorgen in de fusie meeneemt? Het is niet te ontkennen, ook in de tuinbouwsector worden bedrijven groter en groter. Of jij hierin meegaat hangt af van jouw eigen keuze en visie. Je hebt namelijk altijd een keuze! Dat begint met jezelf af te vragen: waar kom ik nu graag mijn bed voor uit? Waar krijg ik energie van en welke ambitie hoort daarbij? Vervolgens past daar een strategie bij. Ofwel, hoe ga ik daar komen? Begin eerst met jezelf de juiste vragen te stellen voordat je deze aan je mogelijke samenwerkingspartner stelt. Wij, als Pull Position merken in de praktijk dat deze eerste stap vaak wordt overgeslagen.
Samenwerkingen lopen meestal mis op persoonlijk vlak. Daarom is het startpunt van een mogelijke samenwerking een persoonlijk gesprek. Doe dat dan in een andere omgeving dan op kantoor of de werkvloer, maar juist op een plek waar je allebei even uit de dagelijkse sleur bent. Bespreek juist ook interesses die niets met het werk te maken hebben, leer elkaar (beter) kennen. Samenwerken betekent vertrouwen in elkaar, op elkaar rekenen en ook elkaar iets gunnen.
Tenslotte wil ik drie tips meegeven die uit internationaal onderzoek naar voren komen:
- Tip 1: Spreek wederzijdse verwachtingen uit. Vergelijk de ambities en plannen voor de toekomst met elkaar.
- Tip 2: Check de business case grondig. Doe het boekenonderzoek (due diligence) vóórafgaand aan het besluit tot fusie en wees kritisch of bijvoorbeeld kostenbesparing wel wezenlijk wordt gerealiseerd.
- Tip 3: Zorg voor draagvlak van de medewerkers en werk aan de cultuur van beide bedrijven. Neem de inbreng van de mensen serieus en steek tijd in het samenbrengen van de verschillende culturen.
Frank van Mil
Pull Position