Generatie Z: de generatie geboren tussen 2000 en 2015, waarbij de jongste van 4/5 jaar net de kleuterklas binnen hobbelt en de oudste van 19/20 jaar net de collegebanken en het bijbehorende studentenleven leert kennen. Een brede groep die opgroeit in een wereld waar drie maatschappelijke thema’s, inclusiviteit, duurzaamheid en openheid, de hoofdrol spelen, als we Frankwatching mogen geloven.
*Woke betekent wakker. Dat je je eigenlijk heel bewust bent van wat er allemaal speelt in de maatschappij. Een term die vooral onder de jongere generatie toeneemt.
Inclusiviteit
Binnen een inclusieve samenleving telt elke bevolkingsgroep en dat schijnt Generatie Z als vanzelfsprekend te ervaren. Niet gek ook; diversiteit is iets waarmee zij dagelijks dankzij verschillende media in aanraking komen. Invloedrijke rappers en influencers verspreiden graag hun visie over racisme, discriminatie, acceptatie via hun muziek of onder hun duizenden volgers op Instagram en YouTube. Maar niet alleen dat, ook ‘the coming out’ van Nikkie Tutorials en de reacties hierop bewijst dat diversiteit onder Generatie Z leeft en nog belangrijker: het veelal ook wordt geaccepteerd.
Duurzaamheid
Ariana Grande besluit er een veganistische leefwijze op na te houden, je vriendinnen herontdekken de jaren ‘80 kleding van hun moeder én de hashtag #plasticsoup blijft trending op Instagram. Duurzaamheid en Generatie Z lijken soms hand in hand te gaan, maar in werkelijkheid leven zij niet per se duurzamer dan andere generaties. Sterker nog, 78% van Generatie Z vergeet, volgens onderzoek van Klarna, rekening te houden met het klimaat wanneer er wordt geshopt bij buitenlandse webshops. Maar, er zijn ook andere tekenen! Klimaatspijbelaars roepen om verandering en maatregelen, waardoor het als bedrijf belangrijk is duurzame keuzes te maken en aan Gen Z de mogelijkheid te bieden om zich te ontwikkelen tot duurzaam persoon, bij jou.
Openheid
Het derde thema dat volgens Frankwatching dominant is onder deze nieuwe generatie, is open- en eerlijkheid. Generatie Z heeft een kritische blik en dankzij al het nepnieuws waarmee zij dagelijks worden geconfronteerd, prikken zij zo door onzin heen. Dit vraagt om een transparant en eerlijk beleid om het vertrouwen van Generatie Z, de ‘toekomstige’ consument, te kunnen ontvangen.
Wat betekent dit voor jou (als groenspecialist)?
Als de drie kort uitgelichte thema’s inderdaad leidend zijn in het leven van Generatie Z, wordt het de komende jaren alleen maar belangrijker om de juiste onlinekanalen voor jouw groenproducten in te zetten om deze groep te bereiken. Maar Instagram alleen is niet genoeg, ook samenwerkingen met influencers om Gen Z te activeren wordt steeds belangrijker! Jouw strategie voor de toekomst moet hier op eerlijke, transparante wijze op aansluiten en het liefste ook op een duurzame manier.
Kan jij hulp gebruiken met jouw strategie, marketing of socialmedia? Iris van Pull Position babbelt graag met jou verder over Generatie Z, socialmedia, strategie en een toekomstige samenwerking. Neem contact op via iris@pullposition.nl of 06 19 11 84 45.
Bronnen: https://www.frankwatching.com/archive/2019/06/20/opgroeien-generatie-z-woke/, https://www.klarna.com/nl/kennis-hub/retail-remixed/