De toekomst van een nieuw ras voorspellen, dat klinkt toch te mooi om waar te zijn? Weten wat de consument voor jouw product wil betalen en welke kleur hij het mooist vindt, nog voordat het voor de massa verkrijgbaar is? Het lijkt toekomstmuziek, maar dit is precies waar wij op dit moment mee bezig zijn met onze dienst International Market Activation, ook wel IMA genoemd.
De toekomst van de traditionele keten
IMA is vorig jaar ontstaan vanuit de behoefte van verschillende klanten van Pull Position. De traditionele sierteeltketen verandert. Waar we voorheen vooral communiceerden met exporteurs, ontstaan er steeds meer manieren om direct met de eindklant in contact te komen. Je kunt natuurlijk deelnemen aan een buitenlandse beurs zoals de IPM Essen of de MyPlant & Garden in Milaan, maar het blijft altijd lastig om écht de juiste personen te spreken tijdens een beurs.
Kwekers en veredelaars willen meer invloed hebben op de schakel verderop in de keten: de winkelvloer. Ze willen werken aan een rechtstreekse relatie met eindklanten, meer inzicht in verkoopcijfers en een hogere slagingskans als zij hun merk of noviteiten aanbieden. Ook willen ze meer grip op de winkelpresentatie, prijspunten en de kwaliteit van de producten op de winkelvloer. De dienst IMA haakt in op deze behoeften en biedt maatwerk voor iedereen die er gebruik van maakt. Zo helpen we kwekers bij het vergroten van hun klantenkring door het bezoeken van (buitenlandse) retail, groothandels en tuincentra en bloemistenketens en richten we eventueel een compleet plantenschap in op de winkelvloer.
Testen in pre-commerciële fase
Ook voor veredelaars creëert IMA kansen. Want, hoe interessant is het om nieuwe rassen op de winkelvloer te testen in pre-commerciële fase en nog voordat het product bij verschillende kwekers in de kassen staat? Samen met een veredelaar en vermeerderaar hebben wij een onderzoekstraject uitgerold bij Nederlandse en Duitse tuincentra. Doel is om nieuwe rassen met veel potentie in de praktijk te testen en zo de marktkansen en toekomstige positie van het product in te schatten. De producten worden bij verschillende winkels getest. Daarbij kiezen we voor verschillende prijspunten en winkelpresentaties. Zo kan onze klant haar kwekers adviseren wanneer het product uiteindelijk de commerciële fase in gaat.
Pull Position begeleidt het gehele traject van kop tot staart. We benaderen testwinkels en kwekers voor het opzetten van de planten. Het volgen en uitvoeren is voor alle partijen erg leerzaam en leuk om te volgen, ook als Pull Position blijven we ons zo continu ontwikkelen!
IMA, iets voor jouw bedrijf?
Het testen van nieuwe rassen in de praktijk is slechts één voorbeeld van hoe je IMA kan inzetten voor jouw bedrijf of product. Pull Position heeft partners met een breed Europees netwerk in tuincentra, supermarkten, bouwmarkten en groothandelaren. Wil je je assortiment promoten bij bijvoorbeeld Franse groothandels of meer naamsbekendheid voor je merk bij Duitse tuincentra? Laat het ons weten! Je bent welkom om eens vrijblijvend bij een kopje koffie met elkaar van gedachte wisselen!