Heb jij ‘het ei’ al geliked? Hoewel een ei op Wikipedia nog wordt omschreven als een voedingsmiddel, staat ‘het ei’ begin 2019 bekend als het wereldrecord aan likes, dat Kylie Jenner van haar Instagram-troon stootte. Een initiatief dat mensen verzamelde om samen één (nietszeggende) foto te liken, wat hen tegelijkertijd samenbracht. Wanneer je namelijk allebei ‘het ei’ hebt geliked, heb je iets dat jullie verbindt. En dat is precies de kracht van social media!
Social media is ooit ontstaan om met elkaar in contact te komen, waarna bedrijven al snel hun kans pakten om zichzelf te laten zien aan hun (potentiële) klanten. Maar je als bedrijf ‘laten zien’ op social media alleen is niet genoeg. De kunst zit hem in het posten van content die jou als bedrijf op de kaart zet, jouw doelgroep triggert om meer van je te willen weten, je te willen (blijven) volgen en de interactie met je aan te willen gaan. Hoe we dat bij Pull Position doen? Esther vertelt erover in de case van deze maand.
Een socialmediastrategie voor Helleborus Christmas Carol
We kregen van Syngenta Flowers de vraag om socialmediakanalen op te starten voor Helleborus Christmas Carol met het doel de Engelse, Duitse en Nederlandse consument te inspireren met Helleborus Christmas Carol.
Met zo’n mooi product is dat een ‘eitje’ om te doen. Deze doelgroep, consumenten tussen de 35 en 55 jaar zijn één van mijn favoriete socialmediadoelgroepen; ze zijn onwijs enthousiast over bloemen en planten en schromen niet om dit te laten weten onder foto’s en berichten. Vrolijk word je ervan! De kunst is dan ook om social media zo in te zetten, dat je de volgers motiveert om te reageren; de interactie aan te gaan!
Aan de slag!
Ik zette deze vraag om naar een socialmediaproject, welke ik van A tot Z heb opgepakt. We starten altijd met een duidelijk plan, waarin wordt beschreven welke doelstellingen we willen bereiken (zowel voor social media als voor de organisatie), welke doelgroep we willen benaderen (via welk kanaal) en welke boodschap we gaan uitdragen. Vervolgens ga ik aan de slag! Van het schrijven van berichten tot bijhouden van de webcare en het maken van analyses, het totaalplaatje! Al deze werkzaamheden zetten we ook in voor de Helleborus Christmas Carol (Winter Pearls Collection) van Syngenta Flowers. Wat zich al snel, samen met een kleine advertentieboost, uitte in een flink aantal reacties, likes en andere betrokkenheidsacties van onze nieuwe volgers. Een groot succes!
Een professioneel monitoringsysteem
Sinds december 2018 werken we met een nieuw monitoringsysteem, dat onze socialmediawerkzaamheden een stapje verder brengt. Niet alleen kunnen we berichten op verschillende kanalen voor diverse klanten inplannen, ook kunnen we effectief inspelen op het algoritme, een systeem dat bepaalt in welke volgorde berichten op je tijdlijn worden weergeven, door Facebookberichten op een specifieke doelgroep te richten. Zonder kosten te maken! Ook het monitoren van berichten, maken van diepgaande analyses en het bepalen van PR-waarde zijn daarin mogelijk, waardoor we een helder inzicht krijgen in de behaalde resultaten. Het heeft even geduurd om wegwijs te worden in dit monioringsysteem, maar nu we weten wat er allemaal mogelijk is, willen we niet meer zonder!
Een ei voor jouw bedrijf
Wil jij een socialmedia-ei voor jouw bedrijf? Of een strakke, doordachte campagne, zoals we voor Helleborus Christmas Carol hebben gedaan? Pull Position biedt socialmedia-abonnementen opverschillende niveaus. Van het beginnerspakket, waar we je op weg helpen met een duidelijk plan en spraakmakende content, tot het advanced pakket, waar we waar we jou ontzorgen met alle socialmedia-activiteiten van jouw bedrijf, inclusief reputatiemanagement! Neem contact met ons op!
Wil jij na het lezen van dit artikel nog meer weten over de inzet van social media en hoe we dat bij Pull Positon aanpakken? Lees dan onze Floranews blog van deze maand: ‘Social media – Hoe pak je dat aan?‘.
Ps. vergeet je ons niet te volgen op Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn?