Een race tegen de klok werkt uit in een internationaal sterke rebranding van pluggenleverancier Quick Plug
Dit keer een uitstapje in de keten voor Pull Position! Een veredelaar heeft ons gevraagd om hun pluggenleverancier in USA, Canada, Duitsland en Nederland onder te brengen tot één internationaal opererende organisatie met een gezamenlijke naam. Middels een pitch gingen wij de uitdaging aan en uiteindelijk viel de opdracht eind januari 2018 onze kant op. Er was wel een voorwaarde: het moest snel gebeuren. Vóór de GreenTech in juni zou de gehele rebranding en bijbehorend communicatietraject moeten zijn afgerond. Een krappe deadline voor zo’n groot project. En hoewel de eigenaar op de achtergrond haar ondersteuning verleent aan de pluggengigant, moest de naam en uitstraling los blijven staan van de veredelaar. Een uitdaging met zoveel verschillende betrokkenen!
Als een vis in het water (in het strategie-poeltje)
Een dergelijk traject start met de strategie. Laat dat nu toevallig mijn ding zijn. Om een breed gedragen resultaat te krijgen, hebben we de strategische sessies uitgevoerd met personen uit de verschillende vertegenwoordigende bedrijven uit de verschillende landen. Hiervoor is het prettig als je elkaar minstens 1x recht in de ogen kunt kijken. Helaas kon dat niet voor iedereen. Gelukkig bestaan er moderne hulpstukken om via beeld en geluid toch met elkaar – live – een goede meeting te houden.
Vanuit de strategie hebben we de gezamenlijke kernwaarden gefilterd, die de verschillende bedrijven delen in de nieuwe internationaal opererende organisatie. Dit is een lastig proces, omdat het hier niet alleen gaat om drie verschillende bedrijven met andere taal, cultuur en werkwijze. We hebben hierbij ook te maken met personen die gewend zijn in sommige gevallen anders te denken en te handelen. Ook de naamgeving van het nieuwe samenwerkingsverband heeft tijd gekost. We waren namelijk niet alleen zoekende naar een naam die merkwaarde genereert of helder weergeeft wat de bedrijfsactiviteiten zijn… Bij een nieuwe naam gaat het er vooral om dat het een goed gevoel geeft bij alle betrokkenen. Soms is het afscheid nemen van een ‘oude’ naam die men jarenlang gewend was. Uiteindelijk is dit één van de redenen geweest om de naam ‘Quick Plug’ te behouden. Kortom, een proces dat draait om mensen en daarom ook zo boeiend is. Al met al een proces dat draait om mensen en daarom ook zo boeiend is.
Groot effect door rijke samenwerking met 2Mét
Voor dit project zijn wij een samenwerking aangegaan met het reclame- en ontwerpbureau 2Mét uit Barendrecht. Wij hebben zelf de onderdelen communicatie- en projectcoördinatie opgepakt en 2Mét als specialist erbij betrokken voor de gehele visualisering van de merknaam en alle communicatiemiddelen. De strategische sessie hebben we samen voorbereid en uitgevoerd. Deze samenwerking is ons beiden erg goed bevallen. De mensen van 2Mét zijn net als wij, nuchtere, directe personen met heel veel creativiteit en passie voor wat ze doen. Door met elkaar dit traject vanaf het begin aan te gaan is een sterke synergie ontstaan tussen de mensen van de veredelaar, 2Mét én Pull Position.
Belangrijk bij zo’n proces is om iedereen de juiste dingen te laten doen. Daarbij moet er voor gezorgd worden dat de snelheid erin gehouden blijft, zonder de kwaliteit te verliezen. Met collega’s Karin voor de project coördinatie en creativiteit en Patricia voor de communicatie en content hebben we hard gewerkt aan een mooi resultaat.
Een knipoog naar de ‘dirtnerds’ met speciale traktatie tijdens de lancering
En op dat resultaat zijn we trots! Tijdens de Greentech in de RAI in Amsterdam presenteerden algemeen directeur John van der Maarel en commercieel verantwoordelijke James Chittum – onder het luid knallen van de champagne – hun nieuwe gezamenlijke bedrijfsnaam en logo: Quick Plug. Samen met een prachtige beursstand konden pers, klanten en belangstellenden vanaf die dag kennis maken met het vernieuwde bedrijf Quick Plug; opererend vanuit verschillende locaties in de wereld en te vinden op de nieuwe website. Bij het klinken van de glazen werden er merkwaardige traktaties geserveerd. Tijdens de strategische sessie kwam naar voren dat het bedrijf vele specialisten, met veel kennis van groei, grond, voedingsbodems en pluggen, rijk is; zogenaamde ‘dirtnerds’. Als grapje hebben we daarom een chocoladebrownie laten maken in de vorm van een plug met een plantje erin. Dit zag er zo waarheidsgetrouw uit dat aanwezigen alleen na herhaaldelijk aandringen een hapje durfden te nemen. Met alle aanwezige partijen hebben we geproost op een prachtige resultaat dat binnen de relatief korte periode behaald is. Een project wat we graag aan onze ‘wall of fame’ toevoegen!
Meer cases lezen?
Elke maand lichten we een case uit. Zo vertelde Lisa vorige maand over het communicatieproject van Leerdam Orchids en eerder ging Fleur in op de organisatie van Orchid Inspiration Days.