‘Kunnen jullie ons helpen online uit te stralen wie we werkelijk zijn?’ Dit was de vraag waarmee Harry en Bert, eigenaren van Blooming Innovations, eind 2019 bij ons aanklopten. Patricia vertelt in deze CASE over het bloeiende traject dat we met hen hebben doorlopen.
Waar kom je je bed voor uit?
Vlak voordat de corona pandemie uitbrak, kwamen we met Blooming Innovations samen voor een strategische sessie. Wat ons betreft een onmisbaar startpunt, want hiermee kom je tot de kern van de onderneming: waarom doe je wat je doet, wat doe je precies en hóe? Harry en Bert kweken seizoensbloemen die het hele jaar verkrijgbaar zijn. Dit doen zij samen met een gemotiveerd team op hunkwekerij in Kenia, van waar de bloemen wereldwijd worden gedistribueerd. Dit maakt van Blooming Innovations een internationale speler én hofleverancier voor evenementen en bruiloften. De ambitie van de ondernemers was meteen heel tastbaar en konden we omzetten in een mooie merkbelofte: Jaarrond de mooiste, meest bijzondere en beste bloemen kweken. Samen met de kernwaarden, USP’s en doelstellingen werd dit verwerkt tot een strategisch document, dat de basis vormt voor de volgende stappen.
Online zichtbaarheid ontwikkelen
Wij verbaasden ons over de onzichtbaarheid van zo’n mooi bedrijf als Blooming Innovations. De eerste stap om dit te verbeteren? Aanwezigheid op social media! We introduceerden het bedrijf op Facebook, Instagram en LinkedIn. Een stijlvolle feed, gevulde contentkalender en de eerste volgers waren al snel een feit. Er waren al goede bedrijfsfoto’s gemaakt op de kwekerij in Kenia, maar fraaie sfeer- en productfoto’s misten nog. Deze waren hard nodig, voor zowel social media als de nieuwe website, waar krachtige beelden minstens zo belangrijk zijn. De fotoshoot werd een tweedaags project en was nog hele logistieke organisatie. De bloemen kwamen namelijk per vliegtuig vanuit Kenia op Schiphol aan. Vervolgens mochten ze bij een klant in een gekoelde ruimte overnachten, zodat de bloemen niet te rijp werden. Nadat een bloemist de bloemen in prachtige boeketten had verwerkt, kon de fotoshoot bij Beachclub Birds in Kijkduin starten!
‘Qua sfeer past deze locatie perfect bij de producten. Het was een prachtige zomerse dag en de strandbezoekers reageerden laaiend enthousiast bij het zien van de setting. We kregen regelmatig de vraag of de bloemen ter plekke te koop waren!’
Nu de sfeerbeelden helemaal naar wens waren, was het tijd voor productfoto’s. Deze hoefden niet aan ‘technische specificaties’ te voldoen en samen met een productfotograaf creëerden we pure en stijlvolle productfoto’s.
Blooming Innovations komt tot bloei
Waar een nieuwe website aan moet voldoen, beschrijven we in een gedetailleerde website briefing. Hierin staan de technische uitgangspunten, de sitemap (structuur van de website) en een selectie van de beelden opgesomd. Ook zijn in een briefing alle teksten uitgeschreven. Standaard is in onze website briefing een SEO-strategie per pagina te vinden, voor een goede vindbaarheid op Google. Wij werken met diverse partners samen en kiezen, afhankelijk van het project en de klantwensen, met wie we samenwerken; voor dit project werkten we met Marcel van The Creative Mill. We kregen de vrijheid om de huisstijl verder te ontwikkelen. Op basis van de nieuwe sfeerbeelden kozen we een bijpassend kleurenpallet, fonts en stijlelementen.
Door regelmatig met de klant te schakelen, verliep het traject soepel en konden we eind oktober de nieuwe website lanceren! Op dat moment was Blooming Innovations al een paar maanden op social media actief, was de ‘fanbase’ en het online bereik behoorlijk gegroeid.
Een belangrijke basis, want hierdoor is de conversie naar een nieuwe website veel hoger dan wanneer je nog niet online zichtbaar bent.
Het mooiste compliment wat we kregen? Volgens Patricia is dit zonder twijfel: ‘Een tevreden klant die veel positieve reacties van haar klanten krijgt én ervaart hoe online zichtbaarheid het verschil maakt. Daar doen we het voor!’
Benieuwd geworden naar het resultaat? Bekijk het nu zelf op: blooming-innovations.com.
Ben jij online voldoende zichtbaar?
Ben je geïnteresseerd in een vrijblijvend gesprek over de ontwikkeling van een website of je online zichtbaarheid in het algemeen? Neem dan contact met ons op via patricia@pullposition.nl.