Hoe voorkom je dat nieuwe medewerkers teleurgesteld worden nadat ze door mooie verhalen zijn binnengehaald? Daar gaat employer branding over.
De eerste maanden van dit jaar stond de arbeidsmarkt zwaar onder druk. De werkloosheid was tot een ‘dieptepunt’ gedaald en elke gemiddelde werknemer had keuze te over om ergens aan de slag te gaan. Ook in de tuinbouwsector. En toen kwam de corona crisis. In die eerste maanden heb ik sterk ervaren dat een waarheidsgetrouw beeld van een organisatie (en doen wat het zegt) iets heel anders is dan wat het soms uitstraalt. Met een sterk werkgeversmerk vind en bind je makkelijker talent. Maar ben je ook wat je uitstraalt, ofwel: ben je ook wie je belooft te zijn?
Employer branding is het proces van het promoten van de organisatie als een voorkeurswerkgever bij een specifieke doelgroep (potentiële) medewerkers. Het gaat dan over het imago, de reputatie als werkgever. Het werkgeversmerk. Hierop baseren mensen hun oordelen over organisaties en vaak ook hun gedrag en keuzes.
Employer Branding
Als je de deskundigen moet geloven is employer branding ‘het vinden van de juiste doelgroep’ en vervolgens ‘het talent te vangen met mooie wervingscampagnes’. Wat ze daarbij echter vergeten is dat deze nieuwe medewerkers in de praktijk soms bedrogen uitkomen. Ze komen in werkelijkheid niet binnen in de organisatie die hen is voorgespiegeld, maar in een wereld verzonnen door marketeers. Op deze manier maak je van beide kanten een verkeerde match. Ook de werkgever zit opgezadeld met een werknemer die achteraf niet zo goed past bij de echte wereld en conclusie is dat de samenwerking vroegtijdig beëindigd wordt. Dat valt dus tegen.
Aan de slag!
Start door met jouw medewerkers het DNA te schetsen en je bedrijfswaarden en –cultuur te omschrijven. Je wilt de beste werkgever zijn, met de aantrekkelijkste job. Maar wat valt er bij jou te halen? Te leren? Talentvolle kandidaten kiezen heus niet zomaar voor je. Het hele plaatje moet kloppen. Een goede wervingscampagne weerspiegelt het DNA van je organisatie. We hebben de afgelopen tijd in de praktijk goede en minder goede voorbeelden gezien.
Daarom is het belangrijk dat de branding van jouw bedrijf, wat je wilt uitstralen, oprecht is en ook intern is gehecht. Begin bij je eigen DNA (wie ben je?) en werk dan toe naar een branding van je bedrijf of organisatie.
Nieuwsgierig?
Mocht je hier meer van willen weten of met ons een traject in willen zetten om van jouw bedrijf een betrouwbaar werkgeversmerk te maken, neem dan gerust eens vrijblijvend contact op met ons: Frank@pullposition.nl