Het afgelopen halfjaar heeft Pull Position elke maand een blog over haar visie en ervaring over uiteenlopende thema’s in de marketing en tuinbouwwereld op FloraNews gedeeld. In januari vertelde Esther van Vliet over de mogelijkheden van online communicatiemiddelen.
Social media is een krachtig middel, waarmee je je doelgroep kan bereiken, informeren en inspireren. Je kunt de interactie opzoeken met je doelgroep en een bepaalde beleving meegeven, waardoor je als bedrijf blijft hangen in het hoofd van de consument, de (eind)klant, bloemist, exporteur, handelaar of bij een doelgroep. Je kunt laagdrempelig mensen bereiken die je anders niet zou bereiken.
Ondanks de kracht van het onlinemiddel, blijft de inzet van social media binnen de tuinbouwbranche een grote uitdaging. Het niet inzetten van social media is tegenwoordig ondenkbaar. Maar het onjuist inzetten van social media wordt helaas nog vaak gedaan. Veel bedrijven willen ‘iets’ met social media en plaatsen lukraak berichten om zichtbaar te zijn. Zonde! Met de juiste inzet kan social media veel bijdragen aan verschillende doelstellingen die je voor je bedrijf hebt gesteld. Niet alleen op marketinggebied, ook voor je verkoopcijfers!
Begin met een plan
Maar hoe pak je social media dan wél goed aan? Het begint allemaal met een plan. Een duidelijk socialmediaplan dat naadloos aansluit op de (marketing)doelstellingen van jouw bedrijf. Wil je de verkoop stimuleren? Merkbekendheid vergroten? Een product lanceren? Of betrokkenheid bereiken bij de doelgroep? Allemaal verschillende doelen, waaraan social media kan bijdragen. Naast het stellen van doelen kijk je ook naar de doelgroep die je wilt bereiken, welke kanalen je daarvoor het beste kunt inzetten, welke toonsoort je gaat gebruiken en welke kansen er zijn voor je bedrijf. Nadat al deze onderdelen zijn vastgelegd en je een compleet en duidelijk plan hebt opgesteld, kun aan de slag!
Bij het professioneel beheren van socialmediakanalen komen verschillende werkzaamheden kijken. Je wilt reageren op berichten van je volgers, het aantal likes en volgers in de gaten houden. En hierdoor ook voortdurend het bereik vergroten door relevante profielen te volgen én te reageren onder hun berichten. Een tijdrovende klus, die je dagelijks moet herhalen om relevant te blijven. Pull Position gebruikt daarom voor haar klanten een online monitoringstool. Met deze tool kunnen we onder andere berichten inplannen, de webcare bijhouden en resultaten analyseren. Door zoveel mogelijk binnen een platform te werken, houden we het overzicht en kunnen we snel en goed de socialmediakanalen beheren.
En het gaat nog dieper. De tool geeft ons inzicht in de nieuwste onlinetrends binnen de markt van jouw product of merk. Daarnaast kunnen we zelfs het sentiment rond een bepaald product, bedrijf of thema meten. Super waardevol!
Bereik je doelgroep; een voorbeeld uit de praktijk
Dat het opstarten van een nieuw socialmediaprofiel zo makkelijk nog niet is, daar kwamen wij ook achter. Met een goed plan, een contentkalender met inspirerende berichten en vol enthousiasme gingen we aan de slag met het posten van berichten op de nieuwe socialmediakanalen van één van onze klanten. Hoewel andere kanalen goed werden ontvangen, bleef Facebook achter in het aantal likes en volgers. Het platform heeft namelijk een aantal beperkingen om als bedrijfspagina in contact te komen met de ‘persoonlijke profielen’.
Ook het aangepaste algoritme, een systeem dat bepaalt in welke volgorde berichten op je tijdlijn worden weergeven, biedt beperkingen. Zo ziet nog ongeveer 20% van je volgers jouw bericht voorbijkomen in zijn of haar tijdlijn. Door je berichten te ‘targetten’, een handige functie binnen onze monitoringstool, waarmee we gericht berichten kunnen sturen, kun je met die 20% in ieder geval personen bereiken die passen binnen de doelgroep.
Een andere manier om een grotere groep mensen te bereiken die passen binnen de beoogde doelgroep, is middels de inzet van advertenties. Met slechts een klein bedrag, kun je door een slimme techniek een grote groep mensen bereiken die oprecht geïnteresseerd zijn in jouw product of bedrijf.
Voor onze klant zetten we drie advertenties in om de Duitse, Engelse en Nederlandse consument te bereiken. Voor elke advertentie werd 30 euro ingezet, waarvoor de advertenties 10 dagen gericht werden op de doelgroep. Van de eerste tot de laatste dag stroomden nieuwe volgers binnen. En in een korte periode van slechts een paar weken was de Facebookpagina van twee of drie volgers naar bijna 800 volgers gestegen, met volgers binnen de juiste doelgroep! Het mooiste hieraan is dat alle ‘nieuwe’ volgers actief reageren op berichten. Ze liken, vullen polls in, delen berichten, reageren en zijn onwijs positief over het product van de klant. Zo bereikten we niet alleen de doelgroep, maar was het ook nog eens makkelijk om deze doelgroep betrokken te maken bij het product. Win-win!
Zichtbaarheid van je bedrijf op social media is dus niet meer weg te denken, maar doe het wel doordacht en met een plan! Pull Position kan je helpen met social media ondersteuning. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.
Pull Position, jouw socialmediapartner.