In deze blog lees je hoe je deze groep bereikt.
Terwijl ‘de laatste’ Millennials de arbeidsmarkt betreden, staan ‘de eerste’ Generatie Z’ers al in de startblokken. Een hele nieuwe groep die start met werken en met geld uitgeven. Zullen we je nog een geheimpje vertellen? Dat worden er met de jaren alleen nog maar meer! In 2020 bestaat 40% van de money-spenders uit Gen Z. Hoe bereik je deze groep en hoe zorg je ervoor dat ze voor jouw product kiezen? Met de tips en tricks die door Gen Z-ambassadeur Lycyca Curiel tijdens het NIMA Sierteelt Event op woensdag 25 september jl. zijn gedeeld en met de input van onze eigen Gen Z-stagiaire, Bente, willen we jullie graag een duwtje in de juiste richting geven.
1. Gen Z is anders dan de Millennial
Ja, zowel Gen Z als Millennials zijn opgegroeid met technologie. Toch kan je ze niet allemaal onder het kopje ‘jongeren’ plaatsen. Terwijl Millennials in hun jeugd te maken hadden met ‘oude technologie’ is Gen Z opgegroeid in de tijd van touchscreens, Facetime, Snapchatfilters en swipen. Hun aandachtspanne is korter en daarbij komt dat Gen Z nog minder vatbaar is voor gelikte Instagramposts en perfecte plaatjes dan Millennials. Gen Z wil het #nofilter, oftewel puur en rauw.
2. Oprecht en divers
Naast dat het bij Gen Z puur en rauw mag zijn, zijn oprecht en divers ook woorden die kenmerkend zijn voor deze generatie. Gen Z laat zich niet zomaar in een hokje duwen en laat dit aan alle kanten merken. Zij voelen zich het meest thuis bij merken die diversiteit omarmen en hierin ook een duidelijk standpunt innemen. Sierteelt-gerelateerd kan dit bijvoorbeeld al door niet-perfecte plantjes aan te bieden. Ook binnen de groentebranche zien we gek-gevormde groenten stijgen in populariteit, en die Gen Z? Die heeft allang door dat dat precies hetzelfde smaakt als de perfecte. Nu jij nog ;).
3. Voor de toekomst
Gen Z is de generatie die zich het meest zorgen maakt om de toekomst. Zij moeten immers nog een tijdje! Dit betekent dat duurzaamheid ook de komende jaren een van de belangrijkste aspecten van jouw bedrijfsstrategie moet worden, evenals een van jouw belangrijkste communicatiepijlers. Veel Gen Z’ers kiezen namelijk bewust voor duurzame concepten. 80% van deze groep geeft zelfs aan bereid te zijn om bedrijven die niet duurzaam te werk gaan te boycotten. Reden genoeg om eens te inventariseren wat jij doet en hoe je dit naar buiten brengt.
4. Online appearance, offline experience
Om Gen Z te bereiken, moet je ze opzoeken waar zij zich begeven. Denk aan Messenger, Instagram en Snapchat. Het internet dus. Maar, als jij geen webshop hebt waar zij gemakkelijk een product kunnen bestellen, hoe krijg je ze dan naar jouw winkel om een product aan te kopen? Gen Z snapt dat het leven zich niet alleen online afspeelt en gaat graag op zoek naar offline experiences: een plek waar zij zich kunnen laten onderdompelen in de inspiratie die zij online gevonden hebben.
Een offline experience kan al heel simpel; ontvang eens een groep Gen Z’ers op jouw kwekerij! Zo maak je ze enthousiast voor de sierteelt en leren ze de sector achter de schermen kennen. Wat jij heel normaal vindt, is voor hen misschien wel super bijzonder. Dan kun je meteen laten zien hoe duurzaam jij te werk gaat. Is dat eens even meerdere vliegen in één klap slaan! Hulp nodig bij het uitwerken of bedenken van creatieve ideeën? Neem contact op met Iris van Pull Position via iris@pullposition.nl of 06-19 11 84 45.